Dimecres passat es van fer proves al pont en reparació del viaducte de Sant Sadurní d’Osormort. S’hi van passejar sis camions carregats amb un pes de 28 tones cadascun, cosa que suposa unes 170 tones, és a dir, uns 170.000 quilos. Aquestes proves de càrrega signifiquen que les obres que s’hi estan portant a terme des de principis d’any –al febrer– encaren la recta final i, per tant, acabaran abans d’hora. La data fixada inicialment per la Generalitat era el desembre.
Aquest pont, construït el 1994, es va haver de tallar al trànsit a finals de l’any passat perquè es van detectar problemes a la infraestructura. La circulació dels vehicles que anaven en sentit Lleida es van haver de desviar per l’altre pont, en sentit Girona, la infraestructura més nova, aixecada el 2012.
Les obres de reparació, que tenen un cost de 5,6 milions, s’ha centrat sobretot en els tirants que hi ha sota l’estructura i tensen el taulell superior. El pont en concret compta amb una longitud de 504 metres i es divideix en 13 trams, cadascun dels quals té dos tirants. Ara s’han substituït per uns amb una tecnologia més moderna i amb més protecció contra l’aigua. En tots els que hi havia col·locats fins ara, la protecció anticorrosiva havia fallat.
Precisament, en una visita el juny passat, la llavors consellera de Territori, Ester Capella, va anunciar que estaven estudiant l’opció de reclamar a l’empresa concessionària de l’Eix Transversal –Cedinsa– el cost de reparació del viaducte perquè no s’havia vetllat el manteniment i perquè ja es van tenir indicis de patologies el 2020.
Aquesta estructura es va construir el 1994 i va esdevenir el pont continu de formigó pretensat amb tirants per sota més llarg del món.