QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Vic acull des de l’1 d’octubre 24 menors estrangers que han arribat sols al país

La majoria són nois i a dos de menys de 16 anys se’ls ha escolaritzat a la ciutat

La majoria són nois i tenen més de 16 anys, encara que un parell són més petits. Es tracta dels 24 joves estrangers menors d’edat que han entrat sols al país i que Vic acull des de l’1 d’octubre. Des de principis d’aquest any a Catalunya han arribat 2.413 joves migrants sense referents familiars, una situació que ha obligat, en alguns casos, que haguessin de dormir fins i tot a les comissaries dels Mossos d’Esquadra perquè des del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies no disposaven d’espais suficients per atendre’ls en condicions. Per aquest motiu, s’han establert centres d’atenció en diversos punts del territori català, un dels quals és a Vic. Aquest és l’únic centre de primera acollida que s’ha habilitat exclusivament per a aquests joves a les comarques d’Osona, el Ripollès i el Moianès, segons han confirmat a EL 9 NOU des de la Direcció General d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència (DGAIA). S’ha ubicat en un espai que ja estava equipat amb els serveis necessaris per a l’acollida i que per protecció dels menors des del departament prefereixen no fer públic.

Una associació especialitzada s’encarrega de vetllar pels joves que han arribat sols al país, majoritàriament procedents del Marroc, durant tot el dia. Des del centre, expliquen des de la Generalitat, es fomenta el coneixement de l’entorn, es treballa l’aprenentatge de les llengües vehiculars i també l’escolarització o algun tipus de formació laboral, entre altres recursos. Des de la DGAIA diuen que tot i que depèn de cada cas, en general els primers recursos que se’ls ofereix fan referència a la llengua, tant el català com el castellà, i després, als qui no s’ha d’escolaritzar se’ls vehicula cap a recursos formatius de caràcter ocupacional.

Tot i que l’atenció depèn directament de la DGAIA, i l’Ajuntament de Vic no hi té competències, el regidor de Benestar Social, Àlvar Solà (PDeCAT), explica que han posat a la disposició dels menors els serveis del consistori: “Col·laborem per donar-los una atenció correcta” de forma transversal des de diverses regidories com la d’Ensenyament, Benestar Social o Joventut. Segons el regidor, els dos nois que tenen menys de 16 anys ja han estat escolaritzats. Pel que fa a la resta, explica, alguns ja feia un temps que eren en altres comarques de Catalunya on ja utilitzaven certs recursos, com podrien ser cursos per aprendre les llengües vehiculars i als quals continuen assistint. A la resta, se’ls atendrà amb serveis propis de la comarca, diu Solà. El primer que faran és “intentar que coneguin l’idioma” i vincular-los a algunes entitats del tercer sector. Segons el regidor, en tractar-se de joves sobretot de 16 i 17 anys, que aviat seran majors d’edat, “és important treballar perquè quan arribin als 18 puguin espavilar-se”.

Aquest no és el primer grup que s’atén des de la ciutat. El regidor recorda que fa mig any aproximadament ja es van atendre al voltant de 25 menors sense família al país en un altre espai de la ciutat, on van fer una estada temporal i després se’ls va traslladar a una comarca veïna. En el cas dels que hi ha des de principis de mes, comenta, també es tractaria d’una “estada temporal” que serà més o menys llarga “en funció de la situació”, el nombre de joves que puguin arribar amb les mateixes característiques els propers mesos i “si la Generalitat té mitjans per atendre’ls”.

ALGUNS HAN PASSAT PER LA COMISSARIA DE VIC

Alguns menors estrangers no acompanyats han passat per la comissaria de Vic aquest any. Segons expliquen des dels Mossos, però, a diferència d’altres comissaries, no hi han hagut de pernoctar. En hores, expliquen, se’ls ha pogut traslladar en centres d’acollida habilitats per la DGAIA. Aquesta situació d’emergència que es va donar a principis d’agost i que es repetia a finals de setembre va fer que alguns d’aquests joves haguessin de passar la nit en comissaries, com és el cas de la de Manresa, on van dormir set menors.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 70 persones.