L’alta demanda que tenen els estudis de Batxillerat als centres educatius de Vic fa que cada any s’esgotin les places disponibles i fins i tot que alguns alumnes de la ciutat no s’hi hagin pogut matricular.
Per això l’Ajuntament de Vic ha començat a treballar una proposta amb visió comarcal per fer arribar al Departament d’Educació. Ho va avançar la regidora d’Educació de Vic, Elisabet Franquesa, durant la presentació del nou curs escolar 2024-2025.
“Com que són estudis no obligatoris, el Departament considera que es poden cursar arreu del país i que no cal reservar places als municipis dels alumnes. Aquí hi ha molt moviment d’altres pobles perquè exercim de capital de comarca i tenim els batxillerats saturats. Jo ja ho he explicat molts cops i no ens fan cas”, lamentava Franquesa.
Aquest estiu, el consistori ha estat treballant “amb l’assessorament d’exconselleres d’educació” i ara tenen previst continuar desenvolupant la idea amb el Consell Comarcal. “En parlarem intensament amb el president, Gerard Sancho, i farem propostes al Departament per fer de la comarca una experiència pilot”, assegurava la regidora mentre afegia que no podia donar-ne més detalls però que hi ha “projectes bastant avançats”.
També preocupa l’alta ocupació que hi ha aquest curs a Primària i Secundària. “A Infantil es nota la davallada de la natalitat i tenim un 6,51% menys d’alumnes que el curs passat, però a Primària tenim 51 alumnes més dels que toquen i a Secundària són 64 els extres”, detallava.
Franquesa es mostrava queixosa perquè “tenim una ciutat molt encaixonada i ho estem treballant amb el Departament però costa molt que ens escoltin”. En total, a Vic hi han començat el curs 6.830 alumnes d’I3 a 4t d’ESO, però la ciutat té cada any una matrícula viva elevada i es preveu que se’n vagin incorporant més.
Justament per facilitar l’arribada de nous alumnes, l’Ajuntament vigatà ha posat en marxa aquest curs un espai propi d’acollida d’estudiants nouvinguts. “El Departament no ens ha donat l’Aula d’Acollida Accelerada que tant vam demanar i que la consellera ens havia promès, però des de Vic farem el nostre propi projecte sobretot per a Secundària, que és la pota més coixa”, afirmava la regidora.
Es farà a les tardes entre el Vic Jove i la Biblioteca Pilarin Bayés i seran sessions intensives de català durant tres mesos. També es mantindrà el projecte de detecció de disfuncions neurològiques des de la ciutat “malgrat que hem tingut molta pressió tant per part del Departament de Salut com pel de d’Educació per no continuar-lo, però els claustres i els consells escolars valoren molt positivament que hi hagi un equip de psicòlegs, psicopedagogs i logopedes que facin el primer diagnòstic d’alumnes amb necessitats”.
Una altra de les propostes que continua en marxa són les extraescolars compartides a preus assequibles per tal que “un alumne del Guillem que viu a l’Estadi pugui fer activitats a La Sínia o el Sagrat Cor”.
Per segon any consecutiu, des de l’Ajuntament s’han atorgat ajudes per a la compra de material i la realització d’activitats extraescolars com aquestes per valor de 400.000 euros, de les quals se n’han beneficiat 1.240 famílies.
D’altra banda, l’escola Vic Centre ha estat dotada amb un programa Magnet, una iniciativa liderada per la Fundació Bofill, el Departament d’Educació de la Generalitat i l’adminis-tració local amb l’objectiu de treballar contra la segregació escolar.
Per afavorir la mobilitat sostenible en els desplaçaments de l’alumnat, Vic vol reforçar enguany el Bicibús i té previst treballar amb les associacions de famílies “perquè no sigui un dia pun-tual sinó cada dia i que els hàbits vagin canviant”.
Així mateix preocupa el servei de transport escolar, perquè “està molt tensionat” i tot i ser competència del Depar-tament “l’Ajuntament ens hi posarem fermament perquè és un desmanec i hi ha diferències entre centres”.
Tot plegat en un curs on acabarà la primera promoció del BatPro, el Batxillerat Professionalitzador que s’imparteix al FEDAC Vic, i amb la mirada posada en el projecte de futur que va avançant de convertir l’Institut de Vic en un centre de Formació Professional Integrada i sense l’ESO, que anirà en un nou centre “a mitjà termini”.
En el cas de les escoles bressol s’està elaborant un projecte pedagògic conjunt per alinear les tres municipals, Serra-de-senferm, Caputxins i Horta Vermella, amb les dues privades, l’Esquitx i Vedruna, i “que l’oferta sigui la mateixa independentment de la titularitat del centre”.
L’escola Guillem de Mont-rodon estrena nou mòdul amb el menjador, la biblioteca i dues noves aules
L’Ajuntament de Vic va donar el tret de sortida al nou curs a l’escola Guillem de Mont-rodon per inaugurar un nou mòdul on hi ha el menjador i la biblioteca a la planta baixa i dues noves aules al primer pis. S’hi han fet obres durant tres anys i ara ja és una realitat.
Li segueix els passos l’escola Vic Centre, on l’any que ve s’espera poder inaugurar l’ampliació que ja hi havia prevista en el projecte inicial. Més enllà d’aquestes grans obres a càrrec del Departament, el consistori vigatà també ha portat a terme altres treballs i reformes als dife-rents centres.
Els va detallar la regidora de Manteniment i Serveis i presidenta de la Xarxa de Serveis Urbans, Ester Coma, que va fer costat a la regidora d’Educació, Elisabet Franque-sa. Es tracta de treballs de pintura, fusteria, llauneria, electricitat, ferreteria i jardineria.