L’Ajuntament de Vic ha començat les obres a la rambla dels Montcada. D’aquesta manera, amb la rambla del Bisbat ja enllestida, es completarà l’illa de vianants del Portalet. “Hem procurat continuar amb l’estètica del primer tram del Portalet i estendre’l cap al segon”, explica la regidora d’Urbanisme, Ester Coma (Junts), que apunta que, com totes les illes, serà de plataforma única.
Aquest segon tram no tindrà els plataners de la rambla del Bisbat, però sí que el projecte preveu protegir la muralla amb vegetació. Fins ara hi havia espígol, que s’ha hagut de retirar per les obres i s’ha replantat en altres zones de la ciutat.
La intenció és ampliar el verd des de l’inici. En aquesta línia, també hi ha projectades “zones de descans amb bancs i arbrat” a la part més alta de la rambla, cap al Passeig. Coma reconeix que d’arbres n’hi haurà “tres o quatre, els que ens permet el terreny”. Precisament, aquesta part alta està sobre un terreny de pedra.
“S’ha d’imaginar la rambla en tres franges”, diu la regidora. A la primera, la de la banda esquerra pujant, hi haurà vegetació i una franja d’almenys uns quatre metres i mig d’amplada perquè hi puguin circular els vehicles autoritzats, com veïns, ambulàncies o la carrossa dels Reis d’Orient. Hi haurà la franja central amb les zones de descans i la de la dreta, la més propera a les cases, serà d’uns dos metres, “com una vorera més accessible”.
Les obres han de durar entre 10 i 12 mesos. Segons Coma, hi ha dos moments “crítics” que poden fer demorar els treballs. Les excavacions arqueològiques en són un i si es troben restes, com sol passar a Vic, s’han d’aturar i avaluar.
“La zona més propera a les Adoberies és la que té més risc, a la part de dalt hi ha tanta roca que tenim la tranquil·litat que no n’hi haurà”. L’altre aspecte, de menys envergadura, que pot condicionar els tempos és la plantació de l’arbrat, que “quan toqui plantar-los no sigui l’època i quedin pendents”.
Sigui com sigui, en aquest tram no hi haurà ni parades del Mercat Medieval –de la rambla del Bisbat saltaran al carrer dels Aluders– ni hi passaran Ses Majestats. Aquestes obres consten com una de les grans inversions al pressupost del 2025, amb 740.000 euros.
AMB GANES DE MÉS
“Ara per ara és l’última illa que ens queda per fer obres”, subratlla la regidora d’Urbanisme. Quan acabin aquestes, però, l’Ajuntament ja en té altres de pensades. “Tenim ganes de fer-ne més”, reconeix el regidor de Mobilitat, Guillem Membrives (Junts), detallant que “ens plantejaríem fer el carrer del Remei, carrer Sant Pere o carrer Sant Francesc”. Totes aquestes vies comparteixen característiques com que són zones molt veïnals i on aniria bé “abaixar el soroll i el trànsit”. De moment, però, només és una idea per continuar desplegant l’estratègia de pacificació i conversió en zona de vianants, que segueix Vic i tot Europa.
MULTES A PARTIR DE DIMECRES
El nou sistema per accedir a les illes de vianants de Vic ja està en marxa. Tal com explicava a l’estiu el regidor de Mobilitat, Guillem Membrives (Junts), es van substituir totes les càmeres i es va haver d’actualitzar el software. Els residents amb accés, doncs, van haver de renovar-lo. La intenció era començar a multar a partir de l’1 d’octubre, però al final no començaran fins aquest dimecres, 27 de novembre. S’han hagut de calibrar les càmeres perquè el sistema sigui el 100% fiable. La xifra de vehicles que hi havia inscrits en l’antic sistema era de 40.000 en una ciutat de gairebé 50.000 habitants. Això ja feia pensar que gran part dels cotxes no circulaven i no s’havien donat de baixa. En el nou ja hi ha inscrits 5.000 vehicles i, segons Membrives, esperen que n’hi hagi uns 2.500 més. Són els que en els últims mesos han detectat que passaven per les illes sense haver fet el procés d’inscripció. A més de les campanyes de comunicació, la setmana passada els agents cívics van fer “l’última empenta”.
{{ comment.text }}