La problemàtica del coll d’ampolla que representa els diumenges a la tarda la rotonda de l’institut Abat Oliba de Ripoll, on conflueixen els vehicles que venen de passar el cap de setmana especialment a les valls de Ribes i Camprodon, però també a la Cerdanya, està més a prop de solucionar-se. El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat ha licitat per 150.000 euros la redacció del projecte per millorar la fluïdesa i seguretat del trànsit a la C-17 en aquesta zona. El termini de redacció és de 12 mesos i les actuacions que es preveuen estan valorades en 7 milions d’euros.
La principal novetat és l’eixamplament de la calçada en un tram d’un quilòmetre i mig, des de la rotonda de l’institut –on comencen la variant del Calvari i la ronda de Castelladral– fins a Can Villaura, per configurar tres carrils, dos en sentit Vic i un en sentit Ripoll. També es construirà una nova rotonda en l’encreuament amb la C-26, la carretera de les Llosses, i s’adaptarà la resta de rotondes a la nova configuració viària, es reordenaran els accessos, es faran millores d’integració urbana, s’adequarà el drenatge de la carretera, se’n millorarà el ferm i, per últim, s’adequarà la senyalització. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, explica que l’actuació “s’emmarca en les polítiques del govern per afavorir la mobilitat, la seguretat i la fluïdesa del trànsit en la xarxa de carreteres de la Generalitat i en el nostre compromís amb Ripoll i la comarca”. També remarca que l’actuació busca millorar la infraestructura i reduir les congestions de trànsit que provoquen que en aquest punt s’hi hagin de desplegar dispositius de trànsit provisionals.
L’anunci d’aquesta millora a l’accés sud del Ripollès ha estat molt ben rebut pel Consell Comarcal. El president, Amadeu Rosell (ERC), assegura que la intervenció dona resposta a “una reivindicació llargament demanada” i també diu que representarà “una gran millora”. En la mateixa línia, el vicepresident segon i conseller comarcal de Cooperació Municipal i del Pacte Comarcal per a les Infraestructures del Ripollès, Enric Pérez (PSC), creu que “ens hem de felicitar que des de la conselleria de Territori s’hagi encarregat un projecte per poder posar una solució definitiva sobre la taula”. Pérez celebra poder acabar amb el dispositiu que s’habilita actualment els caps de setmana de més volum de trànsit, que consisteix en un eixamplament puntual del sentit sud mitjançant la col·locació de cons. Una mesura que per la corporació comarcal no és òptima i genera confusions i problemes de circulació. “Era un problema real que hi havia a la mobilitat”, segons Pérez, que subratlla que no només afecta els veïns de Ripoll sinó a tota la comarca.
El dispositiu el va posar en marxa en forma de prova pilot el Servei Català de Trànsit el novembre del 2016 i ja va quedar establert com a habitual per als diumenges a la tarda en les èpoques de més afluència de visitants a la comarca. L’alcalde de Ripoll d’aquell moment, Jordi Munell (CiU), ja va advertir a la Generalitat que la mesura no havia agradat i que es constatava “el desconeixement de la realitat del trànsit local”. Això va fer que es consensuessin diferents modificacions del model inicial, però la mesura va continuar provocant més maldecaps que beneficis per al trànsit.
L’alcaldessa actual de Ripoll, Sílvia Orriols (Aliança Catalana), per la seva banda, reivindica que el projecte de tercer carril s’hagi produït després que conjuntament amb l’inspector de Policia Local, Francesc Campayo, anessin a sol·licitar-ho ara fa un any als responsables del Departament de Carreteres a Girona. La demanda es va fer en considerar que “l’operatiu dels cons de cada cap de setmana és patètic”. Anteriorment, també havien interpel·lat el Servei Català de Trànsit, i van aconseguir que retiressin unes tanques perilloses per als motoristes que se situaven a la rotonda de Cal Déu.