QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Tornar (o no) a casa per Nadal

La nova soca de la Covid-19 que s’ha detectat al Regne Unit posa en alerta els osonencs que hi han establert la seva residència. Repartits per tot el món també hi trobem casos que han decidit tornar i d’altres que no

El 9 Nou
24/12/2020
Vic

La situació de la pandèmia fa trontollar la famosa frase de l’anunci de torrons de tornar a casa per Nadal. Els que resideixen al Regne Unit, on s’ha localitzat una nova soca de la Covid-19, ho viuen d’una forma diferent, i més després que s’hagin implantat mesures encara més restrictives com un confinament total, només amb serveis essencials oberts, en punts com Londres i altres zones. El torellonenc Nil Vilalta, que treballa d’infermer al Kingston Hospital, solia tornar a passar els dies de Reis a casa, normalment després de cap d’any. Ell i la seva parella ho tenien tot a punt per fer-ho, però a última hora ho han acabat descartant. “La setmana passada van anunciar unes mesures entre el 24 i el 28 de desembre i amb la nova soca d’un dia per l’altre ha canviat tot”, comenta, i “en vista de la situació vam decidir no venir”. Encara que es mantenen els vols cap a l’Estat espanyol, calen PCR o lamp test negatiu per passar la frontera, que a banda que costen entre 120 i 150 lliures, en tornar estarien obligats a passar una quarantena de deu dies, “de cinc si ens féssim una altra prova i donés negatiu”, comenta Vilalta. Per ara, tornar a Catalunya ho ajornen per Carnaval, malgrat que no es farà, i d’aquesta manera estarà a disposició del centre hospitalari si es requereixen més mans, malgrat que per ara, comenta l’infermer, a la seva planta de l’hospital, que és de cirurgia d’urgència, la situació està controlada. Tot i això, comenta, hi ha diversos sanitaris de l’hospital aïllats per ser contactes de positius.

Vilalta ha optat per quedar-se a Londres, però hi ha altres persones que van tornar abans que es donés a conèixer la notícia de la nova soca. Marc Mora, també de Torelló, va aterrar a Barcelona dissabte al migdia, i poques hores després “comencen a sortir les notícies que és més contagiosa”. Ell assegura que “no tenia por de venir” perquè havia seguit el protocol establert per tornar: portar un certificat d’autoresponsabilitat i tenir una PCR negativa de les últimes 72 hores, i, de fet, en les dues darreres setmanes ja havia reduït al màxim els contactes i s’havia fet quatre proves d’antígens. Mora explica que al King’s College London on treballa d’investigador postdoctoral en biofísica ja fan proves d’antígens als treballadors i estudiants “abans de tornar a casa”, però a l’Estat espanyol “si entres per aire les proves d’antígens no serveixen”. Aquest dilluns ja deia que a la universitat havien anunciat que tindrien tancat més dies del previst, a causa de l’enduriment de mesures que es van aplicar el cap de setmana. Ell ha de tornar a Londres el dia 10 i fer deu dies de quarantena. Apunta que “un dels errors va ser relaxar massa les restriccions” entre el 6 i 7 de desembre. Després de tot, “per sort he pogut venir”.

Qui també ha pogut tornar a casa després de no fer-ho des del passat febrer és la tonenca Mònica Ortiz. Això sí, el procés per complir amb tota la normativa necessària per poder viatjar cap a Espanya assegura que és “molt estressant”, ja que has d’aconseguir combinar “fer-te una PCR en les 72 hores prèvies a la sortida”, que sigui negativa “i que t’arribin els resultats a temps per demostrar-ho”. En el seu cas recorda que després de fer-se el test “mirava tota l’estona el correu per si rebia la confirmació”, ja que al Regne Unit s’hi han quedat amics seus “perquè els resultats no van arribar abans que sortís el vol”.

Pel que fa a la nova soca del virus detectada aquests darrers dies al Regne Unit, Ortiz es mostra “preocupada”, ja que ha transcendit que es contagia més ràpid “i la meva parella s’ha quedat a Londres, on no pot treballar des de casa”. A la feina, des del març Ortiz ha deixat de desplaçar-se per les diverses presons a l’entorn de Londres on fa d’educadora social “i tota l’atenció a les dones estrangeres es fa per via telefònica”.

“Aquí la situació no és de descontrol”

Guillem Martínez en una imatge recent a Aalborg, Dinamarca

El centellenc Guillem Martínez fa quatre mesos que és a la ciutat d’Aalborg cursant un màster en Biotecnologia Mèdica i enguany no tornarà a casa per Nadal. D’una banda, perquè fins a finals de gener “estic força enfeinat” i de l’altra, per no arriscar-se a fer una quarantena que li podia haver complicat els exàmens, “tot i que recentment ens han comunicat que el podrem fer en línia”. A Dinamarca, la situació “no és de descontrol ni de saturació als hospitals”, tot i que en les últimes setmanes també han patit un repunt de casos. Per frenar l’avanç de la pandèmia “i prevenir-nos de les que puguin venir”, Martínez apunta cap a la responsabilitat individual i “analitzar les conseqüències dels nostres actes”. Ho fa citant l’escriptor Jordan B. Peters-son: “Ordenar la pròpia casa abans de criticar el món”.

“Hem tornat a Catalunya en cotxe”

Casals i família viatjant en cotxe cap a Catalunya

Marc Casals, acompanyat de la seva dona, Marta, i els seus tres fills, Laia, Pol i Oriol, van decidir tornar en cotxe cap a Catalunya (a la foto, menjant) des de Bèlgica per passar les festes de Nadal. Feia 112 dies que no tornaven i van arribar dilluns a la tarda després d’un viatge de 12 hores. Casals explica que fer el trajecte per carretera “és una bona opció”, ja que no calen proves PCR per sortir del país “però sí formularis de responsabilitat per creuar França”. Un cop a casa esperen “veure la família, una mica el sol i canvi-ar d’aires”. A Waterloo les mesures per frenar la pandèmia “són més estrictes que a Catalunya”. Des de fa un mes, hi ha els bars i restaurants tancats “i ho estaran fins a mitjans de gener”, així com les perruqueries i els gimnasos. El teletreball “és obligatori” des de l’octubre i també hi ha toc de queda nocturn.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 203 persones.