Les empreses de l’Estat espanyol comencen a desplegar estratègies de sostenibilitat i d’alineació amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030, però, en general, s’està encara en una fase molt inicial del procés, sobretot les pimes. Només un 34% alieneen la seva estratègia empresarial amb el compliment dels ODS. Aquesta és una de les principals conclusions del Baròmetre ODS 2022 que es va presentar el passat 29 de novembre.
L’informe l’ha impulsat ESADE amb la col·laboració de la consultora Seidor i United VARs, empresa proveïdora de solucions SAP. El treball s’ha basat en 300 entrevistes a directius d’empreses de més de deu sectors industrials. L’adopció de polítiques relacionades amb els ODS és “un dels grans reptes als quals ha de fer front tot el teixit empresarial”, va dir durant la presentació Iván González, director corporatiu de Màrqueting, Comunicació i Sostenibilitat de Seidor. El treball ha permès obtenir una radiografia precisa del grau de rellevància, integració i implementació dels ODS a l’empresa espanyola.
I se’n desprenen dades prou contundents, com que la meitat de les empreses grans (més de 250 empleats) tenen una activitat consolidada en el marc de la sostenibilitat, mentre que de les petites (menys de 50 empleats) el percentatge baixa al 13%. Les empreses treballen especialment en l’ODS 12, producció i consum responsable (55%), i l’ODS 7, energia assequible i no contaminant (51%).
Si es té en compte que a l’Estat espanyol el teixit empresarial està format en un 99% per pimes, és obvi que queda molta feina per fer i “són actors fonamentals per accelerar la transformació en clau de sostenibilitat que necessita el sector privat”, apunta l’informe. Només un 44% de les empreses espanyoles coneix els ODS. Però les diferències en relació amb la mida de les empreses són significatives: un 80% de les grans companyies coneixen l’Agenda 2030.
La integració dels ODS en les diferents àrees i departaments de l’empresa no està gaire implantada: només un 25% de les empreses disposen d’un departament de sostenibilitat i en un 27% dels casos hi ha una persona responsable en aquesta àrea.
Segons el Baròmetre, les empreses que han començat a treballar per alinear-se amb l’Agenda 2030 ho han fet per l’estalvi de costos (54%) i la reputació (53%).
Només un 30% de les empreses entrevistades manifesta haver fet algun tipus d’anàlisi del grau d’implantació de l’estratègia de sostenibilitat en l’organització. I si aquesta dada s’analitza en funció de la mida de la companyia, es pot observar que el 89% d’empreses de menys de 50 treballadors no ha fet cap tipus d’anàlisi de la seva estratègia de sostenibilitat. Per contra, entre les companyies de més de 250 treballadors, dues de cada tres sí que han fet una anàlisi interna per verificar el compliment dels ODS. Hi ha certificacions que acrediten la contribució de l’estratègia de sostenibilitat de l’empresa als ODS, però una de cada quatre empreses alineades amb els ODS ho fan sense acreditar-la.
Recomanacions
El compromís amb el medi ambient i la sostenibilitat “és una millora de marca”. Els clients “cada vegada valoren més, i exigeixen el compromís mediambiental”. Aquesta és la primera idea clau que esmenta l’informe per fer palès que complir amb els ODS és una inversió, perquè suposa una millora de la reputació i un valor afegit respecte a les competidores, “atorgant un avantatge competitiu a les empreses que sí que compleixen amb els ODS”, s’assegura en el treball. A més, se subratlla que aviat apareixeran clàusules de compliment dels ODS en qualsevol tipus de contracte de col·laboració amb l’administració pública o en contractes de col·laboració amb altres empreses.
Dels resultats de les enquestes es desprèn que moltes empreses creuen que el compliment dels ODS és un assumpte dels governs. Però és innegable que els ODS afecten tothom i, a més, suposen una oportunitat per innovar i actualitzar les polítiques de responsabilitat social corporativa (RSC) “incorporant, a més de la solidaritat, el factor sostenible”.
· Fer benchmarking (recopilar, crear, comparar i analitzar informació) per visualitzar el posicionament de l’empresa en matèria de sostenibilitat i ODS en el sector.
· Alinear-se amb els ODS requereix la implementació d’una metodologia el primer pas de la qual és la identificació d’aquelles fites (del total de 169) que, segons el tipus d’empresa, ha de complir sí o sí.
· Un cop es té clara la situació de l’empresa respecte als ODS, s’ha de traçar una estratègia que permeti ser líders en allò on poden ser-ho.
· És imprescindible que a l’empresa hi hagi una persona responsable de sostenibilitat i que formi part del consell d’administració o tingui un càrrec directiu. Els treballadors s’han d’implicar en l’estratègia.
· És recomanable obtenir una certificació que especifiqui i doni seguretat i reconeixement.
· Treballar el posicionament de l’empresa en sostenibilitat i lluita contra el canvi climàtic. Tot per evitar que no es percebi la feina (silent green) o que es faci poc, però en canvi es percebi molt (greenwashing).
· El departament de comunicació ha d’estar coordinat amb el de sostenibilitat per dibuixar un pla de comunicació que millori la marca, la reputació i la competitivitat.
· Un bon tractament i alineació amb els ODS de la dimensió social pot ser un revulsiu a la política de RSC.
· Formació dels treballadors en matèria de sostenibilitat i en el projecte que s’estigui portant a terme.
· Més enllà de formar-se en el tema, cal potenciar la sensibilització davant la lluita contra el canvi climàtic i sobre els beneficis que aquesta estratègia reportarà a les empreses.
{{ comment.text }}