Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Un retrat després de jugar-se la vida

El fotoperiodista vigatà Sergi Cámara exposa a L’albergueria una altra cara del drama dels refugiats: famílies, completes o incompletes, que van aconseguir arribar bé a les platges de Lesbos

El vigatà Sergi Cámara no és l’únic fotoperiodista que va trepitjar l’illa de Lesbos l’any 2015, però sí un dels pocs que va retratar el fons de les persones que hi desembarcaven a banda de l’horror de les pasteres o els famosos salvavides taronges surant, inertes, damunt de l’aigua. En aquest racó de les costes gregues hi arribaven aleshores més d’un miler de refugiats cada dia, la majoria fugint de Síria, però també d’altres països en conflicte com l’Iran o l’Afganistan. Algunes de les fotografies que hi va tirar, Cámara les exposa ara a L’albergueria de Vic. Una mostra [Famílies completes / Famílies incompletes] que recull el testimoni dels qui arribaven bé a la platja després d’haver-se jugat la vida al mar. “Volia explicar qui eren i on anaven”, apunta, “retornar-los la dignitat més enllà de les xifres que hem sentit tantes vegades”. A aquest objectiu hi sumava també combatre el discurs que només desembarcaven homes, que “molts eren terroristes o que venien per violar les dones i robar la feina a la gent d’aquí”. Les imatges, totes retrats de família amb el mar de fons, aporten una altra mirada sobre la violació de drets fonamentals: més subtil, empatia per fer pensar.
Entre les històries capturades per Cámara hi ha la d’una parella d’Alep (Síria) casada un mes i mig abans d’arribar a l’illa de Lesbos, un noi i una noia de 22 i 17 anys, o la d’una família de la qual només van poder viatjar el pare i un dels dos fills. La mare i l’altre nen es quedaven per falta de diners, a l’espera que ells arribessin a Alemanya i els poguessin seguir en el viatge. L’exposició incorpora també retrats d’afganesos que tenien intenció d’arribar a Àustria o d’iranians que es dirigien a Suècia. Entre les frases recollides pel fotoperiodista, el reflex d’una Europa que imaginaven segura i amb un futur per oferir: “Creiem que hi podrem començar de nou”.

Cámara, que habitualment també grava en vídeo, ha afegit aquest format a l’exposició reproduint directament sobre una de les parets imatges de persones resseguint la via del tren a Idomeni, un dels punts calents a la frontera entre Grècia i la República de Macedònia.

La mostra, que s’emmarca en un cicle de L’albergueria per reflexionar sobre la dignitat, la van inaugurar divendres passat. Es pot visitar fins al 8 de setembre.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.