Tot i que el Pla d’Actuació Municipal (PAM) ja es marcava l’objectiu d’avançar cap a una ciutat més sostenible i saludable, la crisi sanitària del coronavirus accelerarà alguns dels projectes que estaven previstos en aquest sentit. Es limitarà la velocitat dels vehicles a tota la xarxa viària urbana a un màxim de 30 km/h, s’ampliaran les voreres i es crearan espais de trobada amplis davant de les escoles. Un dels projectes més ambiciosos del pla, però, és la creació d’un pulmó verd entre el riu Mèder i el centre històric.
Això serà possible per la restricció del pas de vehicles a les rambles del Bisbat i dels Montcada, el Portalet, que es convertiran en una illa de vianants. Es tracta d’una zona que el POUM converteix en un nou pol d’atracció de la ciutat, on a pocs metres es concentraran diversos equipaments com la ja existent L’Atlàntida, la nova biblioteca i el barri de les Adoberies, on l’Ajuntament ja va adquirir dues de les edificacions més emblemàtiques l’any passat per intentar que sigui el revulsiu perquè la iniciativa privada aposti per la reforma d’aquesta zona. Després de les obres de la rambla Hospital, la rambla Sant Domènec i fins i tot el carrer Anselm Clavé, a la Pista, quedava pendent posar al dia les rambles del Bisbat i dels Montcada. L’actuació que s’hi farà serà per donar tot el protagonisme als vianants i fomentar els desplaçaments saludables cap al centre històric. A més, hi haurà un carril bici que connectarà totes les rambles del centre històric i permetrà fer un recorregut saludable per aquesta circumval·lació (rambla de l’Hospital, rambla de les Davallades, rambla del Carme, rambla del Passeig, rambla dels Montcada i rambla del Bisbat). Aquest carril serà per fer la volta en sentit invers al de la circulació dels vehicles, perquè tots els carrers ja tenen o tindran una limitació de velocitat per als cotxes de 30 km/h per compartir espai amb les bicicletes. També està previst ampliar la xarxa de carrils bici de la ciutat i instal·lar aparcaments de bicicles als pàrquings públics soterrats.
Tot i que en les últimes reformes de carrers ja s’ha fet, la crisi del coronavirus farà necessari ampliar voreres. També està prevista la creació d’espais de trobada amplis al voltant de les escoles Guillem de Mont-rodon, Sagrat Cor, l’Andersen o Sentfores. Aquestes accions es debatran a la comissió per desenvolupar el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible que es presentarà aquesta setmana.