Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Vic és una de les ciutats catalanes amb més botigues al centre

L’estudi de clonació comercial referent a l’any 2019 la situa entre les que té més comerç singular de 15 municipis analitzats

Vic és la ciutat del grup de 15 analitzades per l’informe de clonació comercial de la Xarxa Perfil de la Ciutat de l’any 2019 amb més botigues en el seu eix comercial. En tenia l’any passat 263. Aquests es distribueixen en l’eix, de 1.094 metres lineals, que conformen la plaça Major, la rambla de les Davallades, la rambla del Carme, la rambla del Passeig, la plaça Santa Clara, la plaça Canonge Collell, el carrer Mare de Déu de les Neus, el carrer portal de la Rambla, el carrer Manlleu (entre el carrer Nou i la plaça de Santa Clara), el carrer Sant Vicenç, el carrer de les Escales, el carrer Argenters i el carrer Estret de Sant Cristòfol.

Els comerços es classifiquen en quatre categories: superclònics (presents a més de la meitat d’eixos i centres comercials estudiats), clònics (presents en almenys el 25%), replicats (apareixen més d’una vegada entre els 2.811 locals analitzats al conjunt de l’estudi) i singulars (només surten un cop). Marques com Calzedonia, Women’secret, Pull&Bear, Misako, Casas o Stradivarius, totes presents a Vic, formen part de la llista d’establiments clònics o superclònics.

El treball de camp, fet i publicat l’any 2019, analitza quin pes té cada tipus d’establiment a les ciutats, a més de Vic, de Barberà del Vallès, Badalona, Cerdanyola del Vallès, Girona, Granollers, Manresa, Mataró, Mollet, El Prat del Llobregat, Rubí, Sabadell, Terrasa i Viladecans i s’ha complementat amb l’anàlisi de 15 centres comercials de l’àrea metropolitana de Barcelona, amb 1.603 botigues, que ajuden a identificar els comerços clònics.

Segons les dades, en l’apartat de no clonació, Vic és la ciutat que té més comerços singulars de les analitzades —140 de 263— la tercera per darrere de Girona i Santa Coloma i que representen un 53,2% per sota de la mitjana (56,1%). La segona després de Terrassa amb més locals buits —30 que representen un 11,4%— i la segona també darrere de Terrassa amb més comerços replicats —37 que representen un 14,1%—.
Pel que fa a la secció de clonació, del grau de similitud entre comerços, es destaca que l’eix comercial de Vic s’assembla al de les ciutats de Manresa, Granollers, Terrassa i Sabadell, amb entre un 23 i un 28% de les mateixes marques. El tant per cent d’establiments clonats a Vic és del 21,3% —sumant el superclònic i el clònic—, una mica per sota la mitjana que és del 22,2%. En total són 56 comerços dels 263. En el rànquing per subsectors pel que fa a la clonació guanya el de la roba, seguit pel no alimentari i el de serveis. A més distància segueixen el de la restauració, l’alimentari, les entitats financeres i els equipaments. El quadre també compta les entitats financeres, els equipaments, els quioscos de l’ONCE i els quioscos de premsa. Pel que fa a aquest últim ítem, l’estudi no en comptabilitza cap (com es veu al quadre) tot i que sí que hi ha un quiosc de premsa a la Rambla Passeig.

El moviment de comerços en aquesta illa central de Vic està en constant moviment, ja que hi ha marques, sovint que tenen cadena de botigues, que obren botiga i la tanquen al cap de mesos. Aquest és un fenomen que s’ha donat els darrers anys i que probablement continuarà durant aquest 2020 arran dels tancaments puntuals per la pandèmia de la Covid-19. Com explica la regidora de Comerç i Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Vic, Bet Piella, “ara mateix no podem fer cap previsió. Abans de la pandèmia i amb l’objectiu de no tenir locals buits en aquesta illa vam impulsar un pla per ajudar els propietaris a llogar a preus adequats, però ha quedat tot parat amb la pandèmia”. Ara des de l’Ajuntament donaran suport als comerciants perquè facin el pas a la digitalització. Piella recorda que Vic és la ciutat que té més comerç —a tota la ciutat— per habitant, un total de 868 i “tenir-ne més és difícil, hem de procurar mantenir el que tenim”. Insisteix, però, que qualsevol planificació és incerta.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.