L’Ajuntament de Vic va presentar aquest dimecres el curs escolar però no en una escola sinó a la seu de l’Associació d’Instal·ladors Catalans Oficials (AICO). Volia mostrar de nou l’aposta de la ciutat per “reconèixer la feina que fem amb els Programes de Formació i Inserció (PFI)”, el primer nivell de qualificació dins dels programes de formació professional, deia la regidora d’Educació, Elisabet Franquesa. El consistori vigatà fa tres modalitats: Estètica i Perruqueria, pel qual han augmentat un grup a causa de la demanda; el de Comerç, que s’ha reformulat perquè també es feia a Torelló i Centelles i s’ha encarat més en la logística, i el de Manteniment d’aigua, llum i gas, que precisament s’imparteix a l’AICO. Segons Franquesa, “sempre hem tingut la mentalitat de passar al Batxillerat i a la universitat” i apuntava que hi ha altres vies que es poden ajustar més a determinats alumnes que després poden permetre fer un cicle formatiu, anar a la universitat o directament al món laboral, ja que “els circuits estan més connectats”. En la mateixa línia, Esther Marco, coordinadora de la formació a AICO, deia que “és important que els alumnes que no volen fer Batxillerat sàpiguen que hi ha alternatives que donen molts resultats”. En el seu cas, apuntava, un 80% dels alumnes s’han quedat a les empreses on han anat a fer pràctiques. “L’objectiu és que tothom trobi el seu camí per incorporar-se al món laboral o continuar estudiant”, afegia Marco.
Els alumnes de formació professional comencen el curs més tard però la regidora recordava que a la capital osonenca van entrar a les aules 4.500 alumnes d’Educació Infantil i Primària dilluns, i 1.500 d’ESO dimecres. Una de les novetats, recordava, és la gratuïtat de P2 als centres públics. I aquí hi feia una crítica: “No estem satisfets” perquè “la concertada a hores d’ara no té assegurat cap recurs econòmic, no saben del que disposen i les famílies n’estan pagant la totalitat”. En el cas de les escoles bressol públiques la Generalitat aporta 1.600 euros per alumne mensuals i a la concertada n’haurien de ser la meitat però “no ho sabem”. Franquesa va recordar l’aposta per acompanyar en l’oferta pública i la privada” que té el govern vigatà.
D’altra banda, Franquesa va explicar que han iniciat un projecte d’interseccionalitat per donar “una mirada més àmplia i acompanyar en la diversitat de gènere i cultural des de les aules”. Es desenvoluparà durant quatre anys als centres d’ESO en un treball conjunt amb la UVic-UCC i començarà amb una diagnosi que ja es portarà a terme aquest curs. La voluntat és “treballar tots els centres junts en un projecte en comú”.