Un cop millorat l’enllumenat, l’Ajuntament de Viladrau s’ha marcat com a objectiu la rehabilitació energètica dels edificis municipals. Entre els prioritaris hi ha l’Espai Montseny, l’edifici més gran del poble i el menys eficient, i, per això, el ple va aprovar inicialment dilluns per unanimitat el projecte de millora de l’equipament. El document inclou així mateix una primera proposta d’usos, que si bé no és definitiva comença a marcar el futur de l’edifici un cop en marxi l’Ajuntament.
“No tenim previst fer-ho aquest mandat, però necessitem el projecte per quan surti una subvenció i era important incloure-hi una proposta d’usos per si s’ha de tirar una paret o tancar una porta quan es facin aquestes obres de rehabilitació energètica”, detalla l’alcaldessa, Margarida Feliu.
Aquest primer esbós es va fer amb propostes que van sortir d’una reunió amb els veïns. Destaca la previsió d’una única entrada i recepció conjunta per a tot l’edifici, incorporar vestidors, magatzem i ascensor per les necessitats de la sala polivalent i també la creació d’un Espai Viladrau que complementi l’Espai Montseny, centrat en el parc natural.
“Més endavant ja en parlarem sobre plànol d’aquests usos i els concretarem. Les propostes que van sortir són molt diverses i fàcilment ens posaríem d’acord”, avança l’alcaldessa. Actualment a l’edifici hi ha també l’oficina de turisme, la sala de lectura i treball Gorg de Llibres, s’hi fan concerts del festival de música i la sala polivalent la utilitzen especialment el grup de teatre i la coral.
“L’edifici necessita una visió general perquè al llarg de la història s’hi han anat posant coses que no cabien a altres llocs. Primer hem de tenir-lo en condicions i després anirem veient què hi fem perquè s’ha de repensar amb la resta d’edificis que tenim”, afegeix Feliu.
La rellevància que ha anat agafant l’Espai Montseny amb els anys la fan evident les xifres d’aquest 2025, que estan sent de rècord. Amb una mitjana de 4.500 visitants anuals en els darrers anys, enguany s’ha arribat als 4.000 només fins al 30 d’agost, i tenint en compte l’alta afluència de persones que visiten el municipi a la tardor les previsions són que per primera vegada s’arribarà a les 7.000 visites a finals d’any.
Des de l’oposició dels Independents, Noemi Bastias va explicar que des del seu grup creien “important que es faci la rehabilitació” i deia que ho aprovaven com en el seu moment van fer amb les obres de les Escoles Velles o Can Sià.
En el cas d’un d’aquests treballs, el de les Escoles Velles per tornar-hi l’Ajuntament tal com va votar la ciutadania en una consulta, l’alcaldessa comenta que ja estan adjudicats i que després de l’aturada burocràtica que suposa l’estiu espera que comencin properament.
“A finals d’aquest mes també aprovarem el plec del mobiliari intern i la idea és que convisquin els treballs de la part exterior i la interior. “Tant de bo puguem començar-hi l’any”, confessa Feliu.
Serà llavors, quan marxin les oficines municipals de l’Espai Montseny –on les va situar temporalment l’anterior equip de govern el febrer del 2022 perquè la seva proposta era traslladar-les a Can Sià un cop acabat aquell edifici–, que es podrà començar a prioritzar el futur de l’Espai Montseny, el principal equipament cultural de Viladrau.