QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El 9 ets i uts | Els sufixos diminutius (II): altres casos

El diminutiu -illo/-illa s’ha estès en capes diverses de la població

L’altra setmana vam veure que en català hi ha diversos sufixos diminutius, alguns que s’usen exclusivament en algunes zones (a les Illes Balears o al País Valencià). Avui en veurem alguns més que s’han introduït en època recent i que no formen part del repertori tradicional ni tampoc entren en la gramàtica de l’IEC.

Ens referim al diminutiu -illo/-illa, que s’ha estès relativament en capes diverses de la població –recordem que hi ha -ill/-illa, d’un ús molt limitat i sovint en paraules que han quedat fossilitzades (esquerdill, foradill, jonquilla, barnilla, etc.)–. El fet és que avui es diu molt *concertillo (un petit concert), *barillo (baret), *suquillo (suquet), *porrillo (porret), *birrilla (birreta), *varilla (vareta), etc. Tot en l’àmbit informal. En català no és que en faltin, de diminutius: -et/-eta, -ó/-ona i d’altres que ja hem vist.

A vegades parant l’orella se sent a dir el *mercadillo o el *mercadet (aquest últim és un calc del primer). En català se’n diu sempre mercat, dels dos tipus de mercats: el que es fa al carrer i el que té un edifici municipal on hi ha les parades fixes. En castellà, en canvi, el mercadillo és el mercat de carrer i el mercado és el mercat municipal que es troba en un edifici tancat. Tampoc diem *mascarilla, sinó mascareta o simplement màscara.

Així mateix, s’ha de vigilar perquè el sufix augmentatiu -ón/-ona del castellà no equival a -ó/-ona ni a -ot/-ota del català. -o/-ona té un valor diminutiu i -ot/-ota sol tenir un valor despectiu: “Aquest jersei és més aviat lletjot”. Però aquest sufix castellà té molts més usos que són difícils de simplificar: caserón (casassa), cagón (caganer), meón (pixaner), cabezón (capgròs), narigón (nassut), bonachón (bonifaci), fortachón (fort, forçut), apagón (apagada), chapuzón (ca(p)bussada) o resbalón (relliscada).

Consorci per a la Normalització Lingüística

LA PREGUNTA

Creu que el president del govern espanyol ha de convocar eleccions anticipades?

En aquesta enquesta han votat 1806 persones.