Sigui perquè els responsables de la sala n’han buscat la connexió, sigui perquè la hi veiem nosaltres com a visitants, les dues exposicions que es mostren a l’ACVic Centre d’Arts Contemporànies tenen alguna cosa que les relaciona. Dues mostres que dialoguen entre elles i que és estimulant visitar ara que coincideixen.
A la sala gran, “La fàbrica transparent”, comissariada per Marc Villanueva, que s’hi va instal·lar fa unes setmanes. A l’espai lateral, “Sweet Wrecker”, un treball d’Òscar Clarissó, inaugurada divendres.
La primera, una reflexió sobre el treball en el món d’avui i la seva interacció amb l’oci. La segona, una instal·lació sobre el pop a Corea del Nord i sobre com un artefacte cultural pot ser utilitzat per al control social.
A “La fàbrica transparent” es poden veure vuit intervencions que giren totes entorn d’una mateixa situació: en el món d’avui la feina és més precària, menys sòlida i definida, “i ja no ens defineix com a individus”, explica el comissari Marc Villanueva.
La frontera entre feina i oci és difusa. Vivim sempre en una fàbrica transparent, on fins i tot una part de l’oci sembla pensada per orientar-nos a la productivitat.
Això s’expressa a Laboratori proletari, una peça de Roc Parés que convida a la participació del visitant a través d’un videojoc. El jugador dirigeix un personatge que pica uns engranatges amb una clau anglesa mentre la seva imatge es projecta a la paret del costat. Quan juguem, algú ens observa.

A Quan sortim de l’Institut s’encenen els llums, del mateix comissari, una videocreació amb alumnes d’un institut de Barcelona mostra com expliquen la seva vida quotidiana sense distingir entre vida real i vida virtual. “Ens revela l’existència de lògiques capitalistes profundes en la digitalització del temps d’oci”, afirma Villanueva.
A Harry Potter i la fàbrica transparent, Ezequiel Soriano parteix de les versions apòcrifes del personatge que circulen per la xarxa i de les possibilitats de la intel·ligència artificial. L’artista en crea una de nova, situada a les ciutats per on itinerarà l’exposició: Vic, Sabadell, Vilanova i la Geltrú i Martorell.
El col·lectiu austríac Total Refusal fixa l’atenció en els personatges secundaris dels videojocs, habitualment mostrats treballant per donar una aparença de normalitat.
L’exposició està oberta durant tot Nadal, fins al dia 10 de gener. Hi ha activitats programades, com el taller “Jugar a treballar”, el 23 de desembre, i “La fàbrica d’il·lusions”, entre el 29 i el 31 de desembre. Després continuarà el seu recorregut dins del Programa d’Exposicions Itinerants del Departament de Cultura.
POP A COREA DEL NORD
L’espai lateral de l’ACVic es transforma amb una ambientació dominada pel color rosat-fúcsia i un vídeo del grup Moranbong Band, creat pel règim de Kim Jong-un.
Joves amb uniformes militars, guitarres elèctriques i bateries davant d’un públic disciplinat. Una escena amb un punt absurd que serveix a l’artista targarí Òscar Clarissó –Sepulcrito– per reflexionar sobre “com es poden construir eines polítiques al voltant de la cultura pop”.
L’exposició inclou materials creats amb la participació dels alumnes de Batxillerat Escènic de l’Escola d’Art de Vic.