Dissabte passat es va dur a terme el darrer concert al Lluçanès del cicle Sona, amb la cantant i compositora catalano-camerunesa Brisa Nunjo, que presentarà el seu nou disc Tinta negra. Un cicle impulsat per Enric Muñoz, dissenyador gràfic i músic amateur, amb segona residència a Merlès, que des de fa 22 anys manté estrets vincles amb aquesta comarca, i que va començar aquesta proposta l’any 2016 amb dos concerts al monestir de Lluçà.
Què ofereix exactament el cicle Sona?
Es tracta d’un cicle de música de petit format, ben allunyat dels macroconcerts, que valora la música per fer-la vibrar d’una altra manera, per sentir-la més propera. Per a mi és la satisfacció de poder oferir allò que he anat descobrint al llarg dels anys, estils i intèrprets molt diversos però que considero que s’han de donar a conèixer.
Com va sorgir la idea?
Feia uns quants anys que jo venia al Lluçanès i crec que va sorgir com un retorn a tot el que m’havia donat aquest territori. La filosofia inicial era que els músics han de poder viure de la seva feina i vaig tenir el suport de l’Ajuntament de Lluçà, tant econòmic com per l’espai que va posar a disposició, que és el monestir. Hi havia tres objectius: descobrir indrets, solidaritzar-se amb entitats sense ànim de lucre i oferir música.
I no ho va fer extensiu a altres municipis?
Sempre he tingut vocació de compartir-ho amb altres poblacions, però per moltes gestions que s’han fet de moment no ho he aconseguit. El 2017 a part de Lluçà es va programar als Munts i al monestir de Sant Llorenç, al Berguedà. En aquesta edició s’estrenarà a Santa Maria de Merlès, ja que l’Ajuntament també s’hi ha implicat econòmicament.
Quina mena de relació s’establia amb les entitats sense ànim de lucre aquells primers anys?
Era quan es comptava amb finançament, i llavors aquest anava directament als músics i la recaptació de la taquilla inversa es dividia en dues parts. Una, per a l’entitat sense afany de lucre i l’altra, per als músics com a extra. Els beneficiats van ser la Fundació Nani Roma, ADEFFA i Civitas Cultura.
Per què el 2022 es va traslladar el festival a Barcelona?
Perquè quan va canviar el consistori de Lluçà vaig deixar de tenir ajudes i del 2018 al 2021 no hi va haver cicle. Va ser llavors que em van arribar diferents propostes de Barcelona, que és on visc habitualment. Així, durant el 2022 i el 2023 es va organitzar un cicle de concerts dins els actes de la festa major de Gràcia.
L’any passat, però, va retornar al Lluçanès…
Vaig decidir tornar i fer-ho a Lluçà perquè Joan Vila, que es cuida del monestir, sempre m’ho ha posat molt fàcil i s’hi implica molt. He d’agrair que per la seva iniciativa tant aquest 2025 com l’any anterior en finalitzar les actuacions s’ha convidat tothom a un piscolabis.
Quin balanç fa de l’edició del 2024 i dels concerts d’enguany?
El 2024 hi van assistir 267 persones en els tres concerts que es van fer a Lluçà i el 90% de la taquilla inversa va cobrir els honoraris dels músics, mentre que la resta va ser per a despeses de subministrament i manteniment de l’espai. No hi va haver ajut econòmic de cap administració. Ara només queda un concert però s’estan complint les expectatives, sobretot pel que fa a l’assistència. Els músics han acceptat actuar cobrant la recaptació que s’obtingués del 80% de la taquilla inversa, a excepció de Merlès, on es compta amb una subvenció. El 20% restant es destina a despeses de manteniment del monestir, i també a la comunicació i difusió, uns costos aquests darrers que l’any passat vaig assumir jo mateix.
Ja està pensant en la propera edició?
De cara al 2026 em faria il·lusió disposar de més espais per poder programar més concerts si hi haguessin ajuntaments interessats. I també voldria arribar a finals d’any i tenir-ho tot planificat.