El matrimoni Roma-Romero s’ha hagut de separar per fer el vol transatlàntic en avions diferents, però ambdós podran celebrar junts el cap d’any a Mar del Plata. Com ja van fer el 2006 quan el Dakar sortida de Portugal i es disputava a l’Àfrica. No serà fins diumenge que les seves vides es tornaran a separar en rutines diferents. Rosa Romero sortirà més d’hora amb la resta de participants de motos i Nani Roma no hauria de tardar a avançar-la com un dels primers participants en cotxes. Quan ella arribés, ell ja hauria d’estar descansant al campament, on esperen tenir una estona per compartir les incidències de la jornada.
Les preocupacions d’un i altre són molt diferents durant la cursa. Mentre que Romero es conforma a acabar, Roma no pot desaprofitar l’ocasió que se li presenta després de dos abandonaments consecutius. Ha tornat a l’equip X-Raid, que és l’únic que compta amb una marca al darrere amb una forta inversió per lluitar per la victòria. La retirada de Volkswagen, el dominador de les tres edicions sud-americanes, ha portat el darrer guanyador, Nasser Al-Attiyah, a presentar-se amb un Hummer al costat de Lucas Cruz, el copilot que Carlos Sainz va prendre a Roma quan Mitsubishi va plegar.
Tant el folguerolenc com el nou vegades guanyador de la prova Stéphane Peterhansel sortiran com a caps de files amb els mateixos drets per disputar-se la que hauria de ser la primera victòria del Mini All 4 Racing. El seu principal enemic pot ser la joventut d’un cotxe que va donar alguns problemes a Roma quan el va estrenar al Marroc fa dos mesos, de manera que només llavors els seus escuders o els BMW X3 CC que encara queden en cursa els podrien prendre el relleu. En qualsevol cas, en la múltiple varietat de cotxes inscrits no n’hi ha cap que compti amb els seus mitjans per afrontar els gairebé 8.400km de cursa, més de la meitat dels quals cronometrats.
Per si de cas, Roma i Michel Périn, que torna a ser el seu copilot, ja van marxar dilluns per poder fer algun test amb el cotxe abans d’iniciar la cursa diumenge. “Estic content i molt motivat. Tinc el copilot, els mecànics i tot l’equip també molt motivats”, reconeix el folguerolenc, que no amaga les seves intencions: “Intentaré guanyar”. Si ho aconseguís seria el tercer després de Peterhansel i Hubert Auriol que s’imposa en motos i cotxes.
Amb la mateixa il·lusió es presenta Gerard Farrés. Després de dos anys d’haver perdut el temps amb el projecte d’una Aprilia que no acaba de rutllar, finalment va trobar una plaça al Bordone Ferrari, un equip privat que competirà amb quatre KTM semblants a les que utilitzaran Marc Coma i Cyril Despres per buscar la seva quarta victòria a la cursa. “No és com la seva per motor i suspensions”, adverteix el pilot d’Olost, però “no he anat mai amb una moto que anés tan bé”.
Amb la cilindrada limitada a 450cc i una desena de marques implicades, la categoria de motos ha quedat encara més oberta amb la nova reglamentació, que penalitza els canvis de motor amb temps a la classificació general (15 minuts pel primer, 45 pel segon i 120 pel tercer i successius). D’entrada, Jordi Arcarons donarà llibertat de moviments als quatre pilots del Bordone Ferrari abans de definir estratègies.
I mentrestant, Rosa Romero torna a una cursa que només va poder tastar el 2006 en l’edició que es defineix com la més africana de les sud-americanes, amb un recorregut aquest cop lineal que va de Mar del Plata a Lima però sense deixar el desert d’Atacama com a principal dificultat. Després de tenir el seu tercer fill, la dona de Roma, a qui Mitsubishi no va deixar córrer el 2007, s’ha preparat els dos últims anys tornant al Campionat d’Espanya d’enduro.
Tres maneres d’afrontar la cursa
L’OFICIAL
Nani Roma compartirà galons amb Stéphane Peterhansel a l’equip X-Raid, l’encarregat de fer competir els BMW de fàbrica. En aquesta ocasió, ambdós portaran motor de la marca alemanya i carrosseria de Mini. És l’únic equip oficial que queda després de la retirada de Volkswagen i, per tant, el que disposarà de més mitjans per aconseguir la seva primera victòria a la cursa amb l’ajuda d’un potent patrocinador. A més de comptar amb pilots de suport, X-Raid disposa d’un exèrcit de mecànics i camions per cobrir totes les necessitats dels vuit cotxes que assistirà directament entre Mini i BMW.
EL PRIVAT PROFESSIONAL
El recentment creat equip Bordone-Ferrari és l’estructura més completa a la categoria de motos només superada per les quatre KTM oficials de Marc Coma, Cyril Despres i els seus respectius motxillers. L’integren una trentena de persones dirigides per Jordi Arcarons i compta amb dos camions i dues furgonetes d’assistència. Gerard Farrés i els seus tres companys portaran sengles KTM 450 Rally Replica, semblants a les oficials amb les quals aspiren a estar al més a prop possible del podi. L’equip el sostenen uns mecenes italians que rebutgen patrocinadors.
EL PRIVAT AMATEUR
Rosa Romero competirà amb una KTM 450 EXC preparada amb un kit pel Dakar i amb el canari Pedro Peñate de motxiller en un equip muntat per ells, el KH-7 Valsebike. Han llogat un camió d’assistència a l’equip Epsilon i compten amb el mecànic santjoaní Manel Salinas, ex d’Arcarons –amb qui continuarà col·laborant aquest any– i de Roma. Com tot equip amateur, el seu objectiu és acabar.