Comença un nou any i amb aquest un nou Dakar, la prova més mediàtica del calendari internacional del món del motor i la que és considerada com la més dura. Enguany seran sis els participants osonencs a la cita: Nani Roma, Laia Sanz, Gerard Farrés i Marc Solà, com l’any passat, mentre que el canvi és amb Joan Font, que serà baixa, però hi tornen Rosa Romero i el mecànic de camions Marc Torres. Tots ells arriben a la línia de sortida d’aquest dissabte amb objectius diferents.
L’expedició osonenca la lidera un any més Nani Roma, que juntament amb el seu copilot, Àlex Haro, amb qui es retroba, estrenarà nou cotxe al Bahrain Raid Xtreme, el BRX Hunter T1+, amb pneumàtics grans i suspensions de gran recorregut. L’any passat el cotxe va arribar molt just al Dakar, però tot i així Roma va poder signar un Top 5. Enguany, a banda de l’osonenc i Sébastien Loeb, l’equip suma també Orlando Terranova. El primer català a guanyar un Dakar, vencedor en dues ocasions de la prova, el 2004 en motos i el 2014 en cotxes, lluitarà per la victòria amb els seus companys d’equip i també amb altres noms com els de Carlos Sainz, Mattias Ekström o Nasser Al-Attiyah. “Estic preparat. He treballat amb intensitat i em trobo bé físicament. Serà un Dakar diferent. Tenim canvi de reglament i cotxe nou”, assegura el de Folgueroles.
En la mateixa categoria de cotxes s’hi estrena en aquesta edició la pilot resident a Seva Laia Sanz al volant del Mini All4Racing de l’equip Primax. Després de fer història al completar 11 edicions consecutives del Dakar en moto i crear un llegat únic amb un total de 20 títols mundials d’off road (14 de trial i 6 d’enduro), la pilot tenia ganes de fer un canvi. “És un repte molt gran, que em fa molta il·lusió. Fa temps que era el meu somni i s’han ajuntat molts factors”, explica. En aquesta nova aventura l’acompanyarà com a copilot l’italià Maurizio Gerini, amb qui ha competit en les últimes setmanes al Ral·li Hail amb bones sensacions malgrat els errors de principiants. “És el meu primer any i tinc molt a aprendre. Acabar ja és molt difícil, però també és cert que quan ens posem el casc tots som competitius. A veure com va”, afegeix.
Qui no amaga la intenció de fer un bon paper en el Dakar 2022 és el vigatà Marc Solà, que afrontarà la seva setena edició al desert, la tercera com a copilot de buguis després de les quatre amb moto. Ho farà novament al costat de Santi Navarro dins el multitudinari equip FN Speed i en la categoria T3 de vehicles modificats després de no poder acabar l’any passat quan se’ls va incendiar el bugui. “En tenim moltes ganes després del disgust de l’any passat. El cotxe és competitiu i volem guanyar etapes i estar lluitant a dalt”, confessa. Solà és optimista també pels bons resultats de la temporada, on ha estat campió d’Espanya de Rally TT en categoria T4 i de l’Europeu en T3. “Ha estat un any molt bo i venim més forts i motivats que mai”, diu. Solà tindrà de rival una altra osonenca, Rosa Romero, que torna al Dakar per fer de copilot de Pedro Peñate (Can-am). “Quan en Pedro em va trucar sabia que estaria a casa. És el projecte que més il·lusió em va fer”, afirma. Junts formen l’Expedició Canàries Dakar.
També en buguis però a la categoria T4 hi competirà el pilot afincat a Manlleu Gerard Farrés, novament formant part de l’equip South Racing Can-am. Per a ell serà la quinzena edició al Dakar, on va debutar el 2006 i on ha aconseguit dos podis en dues categories diferents –el tercer lloc en motos del 2017 i el segon de buguis del 2019–. La principal novetat de Farrés aquest any serà el copilot, Diego Ortega, enginyer mecànic de Melilla, que ocupa el lloc d’Armand Monleón i junts treballaran per col·laborar a la victòria de l’equip. “Això no serà un pas enrere. S’ha demostrat a la Fórmula 1 amb el treball de Redbull o si tornem enrere quan vaig fer de motxiller de Marc Coma perquè ell pogués guanyar. Podré aprendre molt”, destaca.
Més enllà dels cotxes i els buguis, també hi haurà representació osonenca als camions. El mecànic de Sant Miquel de Balenyà Marc Torres tornarà a acompanyar l’andorrà Albert Llovera com a copilot mecànic en un Iveco de l’equip txec Fesh-Fesh format per quatre vehicles, mentre que la tercera peça d’aquest equip és Jorge Salvador com a navegant.
La d’enguany és la 44a edició del Dakar i la tercera que la prova es fa a l’Aràbia Saudita. El raid s’iniciarà aquest dissabte amb la disputa de l’etapa pròleg, on la sorra ja serà protagonista a la localitat de Hail, i com a novetat l’etapa marató serà matinera i es disputarà entre les jornades dos i tres. El dia 8 la capital de l’Aràbia Saudita, Ryadh, acollirà els participants que continuïn en carrera perquè puguin gaudir de la jornada de descans, i la prova finalitzarà a Jiddah el dia 14, al costat del Mar Roig, després de completar el traçat de 8.000 quilòmetres, dels quals 4.300 són d’especial, repartits en 12 etapes. Des de l’organització s’assenyala l’etapa 11 com la més difícil, ja que està plena de dunes. Tot i així, la sorra serà la gran protagonista de totes les etapes amb un recorregut que és nou en un 70%. La prova també mira cap al futur i posa en marxa el pla Dakar Future per aconseguir un 100% de vehicles de baixes emissions de carboni el 2030.