Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

“Sempre hi ha qui guanya i qui perd”

L’economista Oriol Amat dona un punt d’optimisme fent visible casos empresarials d’èxit en temps de coronavirus al tercer ‘webinar’ de la UVic-UCC i EL 9 NOU

  • El 9 Nou
  • 24/06/2020 | 10:42
  • Vic

La crisi sanitària ha fet tornar al punt de partida una economia que s’estava recuperant després de la bombolla immobiliària del 2008. Oriol Amat, catedràtic d’Economia Financera i Comptabilitat de la UPF, va explicar dimarts els efectes de la caiguda de l’economia en temps de coronavirus i els casos empresarials d’èxit en el tercer webinar organitzat per la UVic-UCC amb la col·laboració d’EL 9 NOU. Amat, davant d’una seixantena de persones, va donar les claus per aconseguir l’èxit empresarial durant una crisi i va predir cap on es dirigirà l’economia post-Covid-19. La crisi actual ha provocat una caiguda de l’activitat econòmica, del consum i de la inversió i això repercutirà en el benestar. “L’objectiu final de l’economia és el benestar de la població”, explicava Amat. A Catalunya, durant el confinament, l’activitat econòmica ha caigut un 50%, segons dades de la Cambra de Comerç de Barcelona. Amat va fer una breu radiografia de la situació actual, en la qual l’atur, la borsa i el PIB eren els grans afectats. “Per cada mes de confinament hi ha hagut una caiguda del PIB del 4% i la previsió és que caigui al voltant del 8% el 2020”. També l’atur ha augmentat fins a un 20% i pot seguir pujant fins a assolir xifres similars a les de l’any 2013. Referent a la borsa va dir que “quan hi ha una caiguda tan important és un moment clar de compra”.
La incertesa de com evolucionarà la pandèmia dependrà “del que facin els governs i les empreses, però en aquesta crisi els primers estan actuant ràpidament”, deia. A la pregunta “Cap on anem?”, va plantejar un escenari de futur en què l’economia a Espanya queia un 8%. Amat creu que el 2021 encara no s’haurà recuperat tota la caiguda, però es mostrava optimista. El missatge que va donar va ser que “en una crisi sempre hi ha guanyadors i perdedors” i per formar part dels primers és indispensable prioritzar les persones, protegir els actius estratègics de l’empresa i concentrar-se a créixer. “Les crisis es produeixen cada 8-10 anys i llavors ve la recuperació”, apuntava.

Amat va destacar la importància de mostrar solidaritat i compromís i va mostrar l’exemple de Casa Tarradellas, que va fabricar mascaretes amb l’envàs de les seves pizzes, o Bon Preu, que donava assessorament psicològic als gerents de botiga. Amat va definir un seguit de pautes que les empreses haurien de seguir: analitzar els diferents escenaris i els seus impactes, assegurar la liquiditat, defensar el marge, revisar el model de negoci i detectar noves oportunitats. “Al voltant del 70% de les empreses estan en perill, però el 30% tenen més beneficis que abans”, i afegia: “El 18 de març hi havia una gran oportunitat de compra per als qui inverteixen a llarg termini, ara és un bon moment per comprar empreses”. Seat, Gimnasos DIR o Zoom són exemples de casos d’èxit en temps de coronavirus que el catedràtic va destacar. “La història es repeteix, les crisis comencen i s’acaben”, va dir, i va enumerar alguns consells per sortir-ne beneficiats: rescatar l’economia, apostar per la gent, allunyar-se de les persones catastrofistes, aprofitar oportunitats, ajudar i aprendre dels errors. “Aquesta crisi ha posat de manifest que ens havíem oblidat de la sanitat i la ciència, i ara això caldrà corregir-ho”, va dir. La conferència es pot trobar sencera a la web d’EL 9 NOU.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.