Marina Ojalvo, Maite Olaguibe i Dei Sow. Vic
Fa anys que es demana canvis en el sistema d’educació, per tal que sigui més flexible i més pràctic perquè s’adapti a les noves necessitats dels alumnes i, també socials. De manera que, el departament d’educació estudia fer canvis pel curs 2023-2024 en els estudis de batxillerat i en el model d’examen de la selectivitat.
Fa un any el diari ARA va explicar el projecte que van crear tres professores per reenfocar el batxillerat perquè aquests dos anys fossin més fructífers i menys estressants pels estudiants. Aquesta iniciativa va començar a l’institut Montgròs de Sant Pere de Ribes amb el tuit de la directora del centre, Susanna Soler on, amb el Hastag #Canviemelbatxillerat, defensava una educació més creativa on el desig d’aprendre dels alumnes estigués el centre, recalcant l’angoixa que pateixen els estudiants durant aquest període.
En aquell moment, el conseller d’educació, Josep Bargalló, va afirmar que es crearia un nou model de selectivitat perque aquest examen fos totalment competencial, i a més, els dos anys de batxillerat hi hagués una modalitat general on es poguessin barrejar diverses matèries que fossin de l’interès de cada alumne, configurant així un batxillerat més obert.
En quant al batxillerat, l’alumnat haurà d’estudiar els assignatures comunes com Filosofia, Llengua i Literatura Catalana, Llengua i Literatura Castellana, Anglès, Educació Física i Tutoria i és podrà complementar amb Matemàtiques, Ciències, Economia i Moviments Culturals.
Una de les novetats es troba en els tipus de Batxillerat. Es podrà triar entre les actuals com el Científic, Tecnològic, Social i Humanístic i se li sumen noves modalitats arran de la divisió del Batxillerat d’Arts en dues branques: arts plàstiques i imatges i disseny, i música i les arts escèniques.
D’aquesta manera, els estudiants tindran un total de 7 modalitats per a triar.
Què opinen els estudiants?
La Selectivitat és una de les experiències més importants en la vida acadèmica d’un estudiant. Els qui ja han passat per ella coneixen de primera mà la pressió que comporta aquesta prova. Beatriz Vinué, estudiant d’infermeria a la Universitat de Vic, va fer les PAU el passat 2021, però la preparació va començar dos anys abans: “A primer de Batxillerat van començar a bombardejar-nos amb el tema de la selectivitat, cosa que quan arribes a segon estàs fart.”
Per altra banda, la María Puigdomenech, estudiant de 17 anys, actualment cursa 2n de Batxillerat al Hamelin-Laie International School a Montgat i ens explica com s’estan preparant per a la Selectivitat: “Aquest any els exàmens que estem fent a batxillerat són models d’exàmens de la selectivitat. Portem així des que vam començar segon, encara que a primer també vam fer algun. Fem molts resums i hem de ser molt constants a casa també”.
“Molta gent no entra a fer batxillerat per la por de fer i estudiar tot el temari per Selectivitat, i és un pes que es treurien de sobre”.
La María mostra el seu posicionament davant aquest nou sistema d’avaluació: “Doncs la veritat que ara que estic a segon i no tinc l’opció que oferirà aquest nou sistema d’avaluació és de tenir mala sort. Però em sembla molt bé, perquè molta gent no entra a fer batxillerat per la por de fer i estudiar tot el temari per Selectivitat, i és un pes que es treurien de sobre”.
Però no és l’única que pensa així, Beatriz Vinué, opina: “M’hauria agradat moltíssim aquest nou batxillerat. Et podries dedicar al que més t’agrada i, si no saps molt bé que és el que t’agrada, pots anar descobrint quines assignatures poden arribar a interessar-te.”
Una opinió semblant és la que té la Fatoumata Diallo Diallo, estudiant de 15 anys que actualment cursa 4rt de la ESO a l’Institut Joan Coromines (Pineda de Mar): “Desde la meva percepció ho trobo molt bé, ja que el alumnat es podrà sentir comode fent les assignatures que els hi agrada, sense ansietat ni agobi.”
Arran d’aquest canvi en la Selectivitat i, per tant, en el Batxillerat, la Fatoumata Diallo es planteja seriosament cursar el proper any 1r de Batxillerat: “Sí, m’animaré perquè estaré estudiant una cosa que he triat i que m’interessa, és a dir, a l’hora d’aprendre, hi posaré més ganes i em servirá en un futur per poder fer el que jo vulgi.”
Aquesta és la percepció dels estudiants catalans davant els canvis que es realitzaran en una de les etapes fonamentals i decisives de les seves vides: “Aquest nou batxillerat pot semblar una reculada, però realment és un avanç. Penso que a l’hora de la veritat, la seva efectivitat és real perquè aprens i assimiles bé els conceptes, en comptes de memoritzar tot i que se t’oblidi després de l’examen” sentencia la Beatriz Vinué.
{{ comment.text }}