EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Fast fashion: sostenibilitat o contaminació

El Fast Fashion ha estat un dels booms més importants del segle XXI. Avui coneixem sis testimonis de botigues de proximitat que ens expliquen la seva perspectiva.


18/04/2021

Casandra Maggio i Karolina Rios. Vic

L’auge de la globalització ha fet que estiguem en permanent contacte econòmic i personal amb la majoria dels països de tot el món. Una de les més importants i que està en permanent creixement és la globalització econòmica, aquesta permet la connexió amb les empreses internacionals i no només amb les nacionals. Aquest és el cas del món de la moda ràpida (Fast Fashion) i de com aquesta afecta de forma negativa o positiva al petit comerç de proximitat. Per entendre millor tot el que està passant al voltant de la moda ràpida, hem fet una enquesta pròpia per conèixer l’opinió del comprador, a més de l’opinió d’algunes botigues antigues de la ciutat de Vic i de Roses, per poder entendre com ha afectat també als llocs on el turisme és una peça clau per sobreviure i tirar endavant l’economia.

Una de les botigues que més expectació, més diners i més competitivitat ha creat és la botiga online Shein, abans anomenada Sheinside. Aquesta botiga és una marca dedicada exclusivament a la venda en línia, amb presència a 220 països i que comercialitza moda, accessoris i articles de bellesa a un preu molt assequible. Un negoci que, per a molts, s’ha transformat en un model a seguir i un exemple d’èxit, fet que condiciona les botigues de proximitat i fa trontollar el seu futur, ja que en un temps pot haver la possibilitat que desapareguin les botigues físiques.

Sostenibilitat

El canvi climàtic és un dels temes més importants i polèmics, per una banda, la majoria dels països lluiten per frenar el desastre, però per altra banda, no prenen decisions encertades o miren cap a un altre costat. Amb tot el tema de la sensibilització s’han aconseguit alguns canvis, però ara mateix vivim en una època molt efímera i de molts canvis, això crea la necessitat de generar canvis constants en la nostra vida. Tot això ens porta a comprar més del que necessitem i a contaminar el planeta perquè la indústria de la moda és una de les més contaminants del món.

Segons dades del Fisiòleg, Juan Ignacio Pérez Iglesias, en el seu article El precio ambiental de la moda rápida, “la indústria de la moda és responsable del 10% de la contaminació global mundial“. A més, afegeix que “aquest creixement tan gran s’ha degut a la capacitat de la indústria per a oferir als consumidors productes nous molt més barats i amb més freqüència que abans”.

Tot i que algunes de les grans empreses han optat per un camí sostenible hi ha una majoria que no, però al final són els consumidors els que decideixen que fer i que comprar: qualitat i sostenibilitat o seguir amb la mateixa forma de consumir sense miraments. Cal destacar que, sense demanda no hi ha oferta, per tant, si deixen de comprar roba a cinc euros, aquestes empreses deixaran de vendre i de contaminar el món. 

L’enquesta realitzada sobretot a gent jove ha donat dades molt reveladores, per exemple: El 66,7% no sap res de la situació laboral dels treballadors d’aquestes empreses. Treballadors que moltes vegades tenen un sou realment baix, els quals no satisfan gairebé ni el 50% del seu treball de manufacturació que, a més, el fan en situacions precàries. 

El petit comerç 

Les botigues de proximitat o el petit comerç són un dels més afectats amb tot el tema del fast fashion, de les compres en línia i dels preus tan competitius. La comoditat que permet la venda online està sent el principal enemic d’aquestes petites botigues, però en altres casos, és una forma d’incentivar o de tenir un avantatge pel que fa a la qualitat. De les persones enquestades, és sorprenent i de molt bon veure que més d’un 60% fa costat al comerç de proximitat de la seva ciutat i compra la seva vestimenta allà.

Aquest és el cas de la sabateria Vico, que porta més de 24 anys a Vic i ara compta amb una botiga online. Arantxa García, explica: “Nosaltres fa uns anys no ens haguéssim plantejat tenir una botiga en línia i ara la tenim. Llavors, ens fa buscar possibilitats per arribar al client. Tanmateix, que nosaltres vulguem portar cada temporada el pantaló de moda, la samarreta o el que sigui, fa que altres persones pateixin. Crec que els consumidors haurien de ser més responsables a l’hora de comprar”. No perdeu la vostra oportunitat d’estalviar en les últimes tendències amb els cupons de Shein de Publico Descuentos! Sigueu a la moda, estalvieu i trieu la sostenibilitat! 

D’altra banda, Tot temps és una botiga amb més de 29 anys d’antiguitat i prefereixen la qualitat de l’atenció al client: “Nosaltres som un altre tipus de botiga amb l’atenció al client i la qualitat, també el públic és una mica més gran i amb talles més grans. Al principi sí que ens van esvarar una mica, però només es nota la venda en línia, això sí que fa mal”.

També tenim la botiga Rosalia Moda, on Imma Tarradellas assegura que “la venda en línia s’ha disparat, però per altra banda, és una botiga de roba més destinada a les persones no tan joves i evidentment és millor provar-ho, ajustar la mida…” És per això que Tarradellas pensa que “això és un pas molt gran en qualitat, però que malauradament avui dia, la qualitat s’ha deixat molt de banda i s’ha buscat més l’eficàcia de portar i tornar”.

Finalment, trobem la botiga R de Roses que fa més de 25 anys que és present al poble. Veva Ripoll, filla dels fundadors d’aquesta botiga explica que vol “no pensar que desapareixeran les botigues físiques. Jo com a compradora intento sempre comprar a les botigues de proximitat. Sóc conscient i intento no anar a grans magatzems, no comprar a botigues online…”, explica aconsellant. Però d’altra banda, també entén que “la comoditat i les circumstàncies actuals han fet que totes aquestes plataformes proliferin”. Arran d’això constata que el nivell de públic a les botigues físiques “ha baixat i que amb totes les restriccions quan les botigues han obert, la gent ha sigut més conscient que s’ha de comprar a botigues de proximitat, tot i això… ho està matant a poc a poc”.

A més, ambdues botigues han parlat sobre el Shein, Tarradellas opina que ho troba “una aberració, és el dolent que pot passar, perquè el valor de les coses s’ha perdut totalment i que si es pot fer amb aquests preus, no entenc el treball que hi ha per arribar aquí”. El mateix pensa Ripoll: “La venda online i amb preus tan barats, crema el mercat. És impossible comprar les coses a l’engròs a aquest preu”. Així i tot, l’enquesta ha donat que un 42% de les persones enquestades considera que la relació qualitat-preu de la botiga online Shein van de la mà i que, com era d’esperar, creuen que la botiga té uns preus molt barats.

En definitiva, se sap que el fast fashion ha arribat per quedar-se, que no és un tema temporal i que pot afectar a molts sectors, sobretot al medi ambient i al sector tèxtil, fent que les empreses de roba de proximitat tinguin certa por de cara al futur, tot i que moltes s’han reinventat.

LA PREGUNTA

Creu que Pedro Sánchez ha de dimitir?

En aquesta enquesta han votat 90 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't