QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

La revolució del croissant

“Hem al·lucinat. Al principi ens van dir que seria brutal i no ens ho vam creure, però l’augment de vendes ens ha sobrepassat”, reconeix, amb una rialla Lluís Costa Gil, de Vallflorida Xocolaters de Sant Esteve de Palautordera.

El 9 Nou
20/12/2015

Ja fa més de dos mesos que ell, juntament amb el seu germà Gerard, van ser guardonats amb el premi al Millor Croissant Artesà de Mantega de l’Estat i des de llavors no han parat de treballar i d’enrotllar croissants. “Ens ha canviat la vida pel gran volum de feina que tenim ara i pel gran sacrifici que això comporta”, diu. Si abans del guardó ja es passaven moltes hores a l’obrador, ara, juntament amb els seus pares, hi passen la major part del dia, fins i tot els festius setmanals.

Abans del concurs venien aproximadament uns 1.500 croissants setmanals i ara n’han arribat a vendre al voltant de 8.000 a la setmana. Tot plegat ha provocat que s’hagin hagut d’equipar amb un forn nou per poder fer front a la demanda, i juntament amb nou personal de pràctiques, poden arribar a coure uns 1.200 croissants cada matí.

Amb aquestes quantitats i pel nombre d’habitants de Sant Esteve, resulta evident que venen més enllà del seu municipi. Lluís Costa explica que hi ha gent que ha vingut de Tarragona o Girona per tastar el seu producte estrella o fins i tot n’hi ha que han sortit de l’autopista expressament per parar-se a Sant Esteve i comprar el croissant de mantega del Vallflorida. Per Costa, aquesta ha estat una de les sorpreses inesperades: “La gent dóna importància a un bon producte i es mou per aconseguir-lo”.

RECLAM TURÍSTIC PER AL MUNICIPI

D’aquesta manera, el croissant dels Costa s’ha convertit en un reclam turístic per al municipi i, fins i tot, “restaurants del poble han tingut clients que havien vingut a tastar el croissant”, explica. Tot i que per la seva trajectòria la gent del sector ja els coneixia, aquest premi ha col·locat el municipi i la pastisseria “al mapa de la gent del carrer”.

Un element important de l’èxit ha estat la seva presència en mitjans de comunicació en forma de reportatges, entrevistes i demostracions, difícil de fer-ne un recompte a hores d’ara. En Lluís reconeix que, per allargar al màxim el concurs, aquest ressò espectacular és necessari i que per això han contractat els serveis d’una agència de comunicació. “El dia que vam anar a la televisió a fer croissants, aquell cap de setmana es va fer una cua increïble a la pastisseria”, reconeix.

MÉS CURSOS

Abans de guanyar aquest concurs, Lluís Costa ja impartia cursos de pastisseria i xocolata, però amb aquest reconeixement ha hagut de fer lloc a la seva agenda. Si recentment ha estat a les Illes Canàries, de cara a l’any vinent anirà a ensenyar a fer croissants a països com Mèxic, el Paraguai o Bolívia.

Tot i l’èxit d’aquestes darreres setmanes, continuen tocant de peus a terra i amb les idees ben clares. La seva intenció no és vendre més ni ampliar exponencialment el negoci. Centrats en la qualitat del producte, volen seguir venent productes de xocolata a botigues gourmet, i arribar a més llocs, això sí, però sempre dins les seves capacitats actuals. “No vull perdre el cap, vull treballar per viure i estar tranquil, sense anar a una nau més gran ni canviant de lloc”, diu. Tot i això, i a l’estil del grans cuiners, afegeix: “Prefereixo dir a la gent ‘avui ja no et puc servir’, llavors et valoren més”.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 127 persones.