L’Ajuntament de les Franqueses no haurà d’implantar una zona de baixes emissions al municipi aquest gener gràcies a la millora de la qualitat de l’aire experimentada en els darrers anys.
El govern de la Generalitat ha exclòs aquest municipi i 23 més que tenen entre 20.000 i 50.000 habitants de l’obligació recollida en la llei espanyola de canvi climàtic aprovada l’any 2021 i en el Decret 133/2024 aprovat per l’executiu català que recollia una disposició addicional que l’obligava a revisar i actualitzar anualment el llistat de municipis obligats a implantar la ZBE en funció de les superacions dels límits i dels valors objectiu de contaminants (diòxid de nitrogen, partícules PM10 i ozó) establerts.
“Un cop feta aquesta revisió, s’evidencia que la millora de la qualitat de l’aire dels últims anys permet que 24 municipis que superaven els valors límit o els objectius per ozó en el moment de la publicació del llistat en l’annex del Decret hagin quedat ara exclosos de l’obligació, ja que en l’anàlisi de la mitjana 2020-2024 no presenten superacions”, han explicat fonts del Departament de Territori a EL 9 NOU. L’anàlisi a les Franqueses es fa tenint en compte la zona de qualitat de l’aire on pertany, seguint els criteris que estableix la Unió Europea.
L’alcalde de les Franqueses, Juan Antonio Corchado, valora de forma positiva la mesura perquè “vol dir que la qualitat de l’aire al nostre municipi és bona”. Amb tot, ressalta el compromís de les Franqueses amb la mobilitat sostenible i posa l’exemple del nou pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) que es preveu aprovar en el ple d’aquest mes de desembre. El document fa una aposta per potenciar la mobilitat activa: els desplaçaments a peu i amb bicicleta. El pla també té en compte la possibilitat d’haver de crear una ZBE al municipi.
Corchado també apunta l’avantatge per a veïns que, amb la creació d’una zona de baixes emissions al municipi, s’haurien pogut veure forçats a canviar el seu vehicle per un de menys contaminant. “Implica una despesa per a les famílies i això no totes ho poden fer”, recorda l’alcalde.
Les ZBE de Granollers i Mollet
En canvi, els ajuntaments de Granollers i Mollet sí que hauran de posar en marxa les seves zones de baixes emissions coincidint amb el canvi de nom si no es volen exposar a sancions de l’Estat o la Generalitat. En el primer cas, per exemple, es podrien aturar les transferències econòmiques pel finançament del transport públic urbà als ajuntaments que no compleixin.
Amb tot, els dos ajuntaments han anat fent passos per a la implantació d’una ZBE. Tots dos han aprovat l’àmbit –situat als centres de la ciutat i en zones on ja hi ha molts carrers de vianants o amb el trànsit restringit– i la normativa que s’aplicarà amb els dies d’aplicació –laborables de dilluns a divendres– els horaris o les exempcions previstes. És un treball que s’ha fet de bracet amb ciutats de l’associació de municipis de l’Arc Metropolità per generar una normativa unitària que faciliti el coneixement de la norma. Sabadell i Terrassa han començat a posar sancions aquesta setmana.