El Govern ampliarà amb un tercer carril i un separador central trams de la C-35 i la C-59

Forma part del pla d’implantació de calçades 2+1 que Territori preveu desenvolupar fins a l’any 2030 en vies amb una alta sinistralitat

El Govern impulsa millores en 22 trams de carreteres per reduir els accidents mortals, especialment els frontals, que representen la meitat dels sinistres entre conductors. En els últims anys, els registres mostren un estancament de la sinistralitat, amb una vuitantena de morts l’any i un repunt dels xocs frontals. S’ha presentat aquest dimecres en una roda de premsa del conseller de Territori, Juli Fernàndez.

Després d’analitzar on i perquè es produeixen aquests xocs, el Departament de Territori ha traçat un pla per aplicar a més de 400 quilòmetres la metodologia 2+1, que consisteix a incorporar un tercer carril amb separació de sentits, per permetre avançaments segurs, barreres físiques o separadors. Amb un pressupost de 664 milions, l’executiu es proposa reduir el 20% de la sinistralitat actuant sobre el 7% de la xarxa.

Al Vallès Oriental, Territori planteja aquestes opcions en trams de la C-35 –com el de Sant Celoni a Riells i Viabrea, amb l’obra ja planificada- i a la C-59 entre Palau-solità i Plegamans i Caldes. A tot Catalunya, les actuacions se centraran en 418 quilòmetres que concentren més sinistres frontals, que tenen calçada única, són d’alt nivell tècnic i, per tant, permeten elevades velocitats de circulació i per on passen més de 5.000 vehicles al dia.

Alguns dels altres trams amb calçada única on s’actuarà fins al 2030 són la C-15 entre Vilafranca del Penedès i la Pobla d’Agramunt, la variant de la C-31 a Vilanova i la Geltrú, la C-14 entre Alcover i Montblanc la C-31 entre Pals i Figueres, la C 55 entre Manresa i Súria, la C-65 entre Girona i Llagostrera o la C-66 entre Besalú i Banyoles o la C-26 entre Balaguer i Artesa de Segre. 

“La velocitat és cabdal. Si volem reduir els accidents mortals que tenim cada any hem d’actuar sobre aquest tipus de carreteres, no en les que hi ha més accidents”, ha detallat el director general d’Infraestructures de Mobilitat del Govern, David Prat. I és que, l’estudi elaborat pel Govern mostra que el 13% de la xarxa viària concentra el 34% dels accidents mortals. 

Els xocs frontals tenen diverses causes, com ara un avançament mal efectuat, una pèrdua de control del vehicle que fa envair el sentit contrari o la falta d’atenció del conductor que també pot provocar que es desplaci de calçada sense adonar-se’n. Per aquest motiu, el pla ‘2+1’ incorpora diferents actuacions en una vintena de trams com ara situar un tercer carril amb separació entre els sentits, una barrera de contenció que separi els carrils contraris, o ressaltar la línia contínua.

El Departament de Territori espera evitar entre el 80% i el 100% dels accidents mortals d’aquests trams després de fer les actuacions.

Algunes d’aquestes mesures ja s’han dut a terme a la C-55 i a la C-58 amb “una reducció molt important dels accidents mortals per xocs frontals”, com a resultat, i també a la C-35 entre Vilalba Sasserra i Sant Celoni, a la C-16 entre Berga i Cercs i a la C-352 a la Roca del Vallès.

Després d’avaluar actuacions en 40 quilòmetres durant sis anys, el Govern va constatar una reducció del 92% dels sinistres mostrals i del 50% dels greus.

“No actuem sobre punts negres, sinó sobre el 7% de carreteres. És una intervenció que canvia la xarxa viària i que pretén que siguin més segures i fluides”, ha afirmat el conseller de Territori, Juli Fernández.

Aquests canvis ja s’estan aplicant a la variant de Banyoles (C-66) i entre Vilafranca i Cabrera d’Anoia, a la C-15, amb un pressupost de 72 milions d’euros.

LA PREGUNTA

Té previst celebrar el Cap d’Any a fora de casa?

Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't