Una trobada entre representants dels ajuntaments del Vallès Oriental i de l’Occidental a la seu del Consell Comarcal del Vallès Occidental amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha donat el tret de sortida al procés de redacció del pla de mobilitat del Vallès que, entre d’altres aspectes, haurà de definir les necessitats en infraestructures viàries d’aquest àmbit i, per tant, fixar una posició sobre la necessitat o no del quart cinturó i de les característiques i traçat que hauria de tenir.
També hi han assistit representants de les comissions tècnica -formada pels tècnics de les administracions de la zona o entitats com l’Autoritat del Transport Metropolità i l’Associació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU)- i de la social, amb representants d’entitats de les dues comarques fixades a proposta dels dos consells comarcals.
Segons Rull, l’objectiu és tenir el document enllestit a final d’aquest any per aprovar-lo inicialment durant els primers mesos de 2018. Es pensa en un pla amb vigència fins a l’any 2026.
El document tindrà tres parts. L’anàlisi de la mobilitat i com afecta a les diverses infraestructures ja planificades. En segon lloc, abordar el transvassament global de passatgers i mercaderies: xarxa viària, ferroviària, autobusos interurbans, intercanviadors, aparcaments, tramvies, plataformes segregades… Finalment, analitzar l’efecte que tindrà el traspàs de part del transport de mercaderies de les carreteres al ferrocarril a partir del desenvolupament del corredor del Mediterrani.
Rull ha explicat que es farà una anàlisi de la situació actual. Amb aquest punt de sortida, “serem capaços de dibuixar les infraestructures de mobilitat que els dos vallesos necessiten”. Per Rull, l’acord del territori és vital per poder desenvolupar allò que es pacti. “El que no pot ser és que les infraestructures, que tenen processos de cocció lents, en funció de qui governi canviïn. El que volem és pensar en gran, definir la mobilitat i a partir d’aquí establir l’estratègia de futur”.
Josep Rull defensa que infraestructures de “cocció lenta” necessiten l’acord de totes les parts implicades per garantir que tiraran endavant
Per això, el procés es farà “des del territori. “Quan dibuixem les infraestructures des del territori, amb el consens del territori i seguint les necessitats del territori, ens en sortim bé. En darrera instància, aquest pla de mobilitat és un pacte amb el territori”
El conseller ha apuntat que “no es pot entendre la mobilitat oblidant el factor ambiental“. “És un factor que volem tenir en compte i més tenint en compte les dades de nivell de presència de contaminació ambiental que tenim”.
David Ricart: “És un escenari nou que ha de permetre posar en comú totes les sensibilitats per bastir aquest estudi de mobilitat al Vallès”
“Estem davant d’una gran oportunitat. Hem obert conjuntament i de la mà de la conselleria un escenari nou i interessantíssim, que ens ha de permetre posar en comú totes les sensibilitats i mirades per bastir aquest estudi de la mobilitat al Vallès i per tant estem en un moment històric per fer-ho de la manera correcta, amb la participació de tots els agents socials i de tots els municipis”, ha destacat el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental i alcalde de Vallromanes, David Ricart.
{{ comment.text }}