Albert Marquès fa temps que vincula els seus projectes musicals a donar veu a víctimes de violència policial o a gent empresonada als Estats Units, com Keith LaMar. Ara, coincidint amb el Dia de la Memòria de l’Holocaust, el compositor i pianista de Granollers, resident a Nova York, s’endinsa en la memòria històrica amb el llançament de la primera peça d’un nou projecte, “Ampl!fy Voices”, que ha fet juntament amb una de les últimes supervivents de l’Holocaust, Millie Baran, de 98 anys.
Publicada com a tres cançons/vídeo, la nova composició de jazz, “Mir Zaynen Do” o “Som aquí”, inclou la Millie i les seves filles cantant en yiddish. La seva lletra va ser escrita el 1943 per Hirsh Glick, un jove jueu habitant del gueto de Vilna, que es va inspirar en les notícies de l’aixecament del gueto de Varsòvia. També és coneguda com a “Cançó partidista” o “La cançó del gueto de Varsòvia”, i va ser adoptada pels grups partisans jueus d’Europa de l’Est durant la Segona Guerra Mundial, fet que la va convertir en un símbol de resistència contra els nazis.
Des de dilluns ja es pot escoltar l’EP, publicat en format físic per La Casa Rosa, a totes les plataformes en ‘streaming’ i també es poden veure els tres vídeos a You Tube. El debut en directe de “Mir Zaynen Do” serà al Joe’s Pub de Nova York aquest diumenge 2 de febrer amb Millie i la seva família entre el públic. A la cançó, Baram explica la seva història amb el suport d’una formació de músics de jazz jueus ashkenazis de Nova York com Gilad Hekselman i Ari Hoenig. A l’estudi de gravació, els músics van compartir les seves pròpies històries. Un tenia avis jueus polonesos que van sobreviure a l’Holocaust, mentre que l’avi d’un altre era partisà jueu polonès que va lluitar contra els nazis a la Polònia ocupada.
Marquès va conèixer Baran quan va parlar al Cercle de Treballadors Shule, l’escola dominical jueva laica a la qual assisteixen els seus fills, Aviva, de 10 anys, i Sol, de vuit. Precisament, Aviva també canta en yiddish en la cançó amb Millie i les seves dues filles, Ruth i Janice. El músic se sent molt “orgullós” de la seva filla i content que participi en aquest projecte. “Ella és novaiorquesa i també és catalana i jueva. La seva mare és artista, i jo, músic i compositor, i encara que el tòpic antisemita diu que els jueus són rics, està creixent amb molt pocs diners però en un ambient molt artístic i divers”.
Milie Baran és una supervivent de l’Holocaust la història de la qual s’ha d’escoltar com a exemple de la supervivència i la resiliència, especialment durant aquesta època de creixent antisemitisme i negació de l’Holocaust. Marquès explica que és una de les poques supervivents que queden que poden recordar i explicar la història de la pitjor inhumanitat de l’home cap a l’home des d’un punt de vista personal. “Cal explicar i preservar els seus records clars dels anys perseguits i esclavitzats als camps de concentració i més tard al camp de les persones desplaçades a l’Alemanya de la postguerra.”
Marquès explica que “Ampl!fy Voices” és el seu projecte en curs per crear música amb persones les històries de les quals cal escoltar, especialment aquelles afectades per la violència i la censura patrocinades per l’Estat. “La música té un poder únic per amplificar la veu de persones que sovint són tràgicament ignorades o oblidades. És per això que estic orgullós de publicar aquesta cançó, per assegurar-me que el món no oblidi Millie Baran i les víctimes de l’Alemanya nazi”, comenta el músic de Granollers.
La presentació del nou projecte coincideix amb el retorn de Donald Trump a la presidència dels Estats Units, un fet que Marquès i el seu entorn viuen com “una depressió total”. El músic espera que aquest projecte sigui “un toc d’atenció del que passa quan la gent autoritària, i crec que Trump és autoritari, arriba al poder, i dels perills que això suposa”.
{{ comment.text }}