EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Quan La Vola de Sant Pere acollia cimeres per la Vic-Olot

Els anys noranta els alcaldes reclamaven com a urgent una carretera que va acabar arribant el 2009

El 9 Nou
05/11/2023

EL 9 NOU · 1 de novembre de 1993

L’últim anunci del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Josep Maria Cullell, en el sentit que la carretera Vic-Olot per Bracons no es farà fins, com a mínim, el 2001, no ha agradat gens als alcaldes que des de fa temps la reclamen com una necessitat urgent. Divendres es van reunir a la Vola, a Sant Pere de Torelló, diversos alcaldes d’Osona i la Garrotxa per estudiar noves accions a favor de la carretera.

La reunió que es va fer divendres a la Vola va servir per definir una estratègia conjunta de cara a reclamar la carretera Vic-Olot pel túnel de Bracons.

Entre altres acords, es va decidir redactar una moció per reclamar la construcció de la carretera dins dels terminis inicialment previstos, amb l’any 1997 com a referència. A més, els ajuntaments afectats demanaran a empreses i gremis professionals que s’adhereixin a la campanya per reclamar la carretera.

A la reunió de divendres, que es và fer al restaurant can Piguillem, hi van assistir els alcaldes d’Olot, les Preses, la Vall d’En Bas, Sant Pere, Sant Vicenç, Torelló, Sant Hipòlit, les Masies de Voltregà, Manlleu i les Masies de Roda.

També hi van ser representats els ajuntaments d’Orís i Vic, aquest últim per mitjà del seu regidor d’Urbanisme, Xavier Arumí. Arumí, que hi va assistir per delegació de l’alcalde Pere Girbau, va arribar tard i només va ser a temps de dinar amb els alcaldes quan aquests ja havien acabat la reunió. De tota manera, va trametre el “ple suport de l’Ajuntament de Vic” a la construcció de la carretera i a les pressions que es puguin fer per accelerar-ne l’inici de les obres.

CANVI DE CRITERI

En general, els alcaldes es van mostrar crítics amb el canvi d’opinió que, segons sembla, ha comportat l’entrada de Josep Maria Cullell al capdavant del Departament de Política Territorial i Obres Públiques. Segons Joan Aliguer, alcalde en funcions de Torelló, “fa la impressió que no és conscient de la importància d’aquesta carretera, que va molt més enllà de ser una connexió entre Vic i Olot”.

Joan Usart, alcalde de Manlleu, insisteix en aquest punt: “L’eix Vic-Olot és important no només per les capitals de comarca sinó, sobretot, perquè per a nosaltres és una nova via d’accés a Europa i, per extensió, una carretera bàsica per comunicar la Catalunya interior”.

El de divendres va ser el primer d’una sèrie de contactes que aquests alcaldes mantindran per no deixar morir la reivindicació “urgent” d’aquesta carretera. Abans d’un mes es farà una nova reunió a Joanetes, i per a més endavant, ja n’hi ha una altra de prevista a Sant Pere. En aquesta primera reunió, l’alcalde d’Olot, Pere Macias, va rebre l’encàrrec d’elaborar un esborrany de moció que, posteriorment, aprovaran tots els ajuntaments afectats.

La moció reclamarà, entre altres coses, un calendari pel qual la Generalitat es comprometi a construir la carretera abans de l’any 2000. Paral·lelament, es posarà en marxa una campanya entre els industrials i gremis professionals de les dues comarques amb l’objectiu de recollir el màxim d’adhesions per reclamar la carretera.

ENTREVISTA AMB EL CONSELLER CULLELL

Un altre dels acords de la reunió va ser demanar una entrevista amb el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Josep Maria Cullell, per “fer-li veure la importància d’aquesta carretera”. Precisament, l’anunci que les obres del nou eix Vic-Olot s’endarrerien fins després del 2000 el va fer Cullell com a resposta a una pregunta parlamentària que li va adreçar l’alcalde de les Preses i diputat socialista, Daniel Terradellas.

L’alcalde d’Olot, Pere Macias, va avançar que per a la propera reunió es farà extensiva la convocatòria a molts més municipis de la Garrotxa, inclosos Castellfollit de la Roca i Besalú. Aquests municipis tenen una reivindicació pròpia: el desdoblament total de la carretera que els arriba d’Olot i continua cap a Figueres, i de la qual n’és titular el Ministeri d’Obres Públiques i Transports (MOPT).

Per a aquests municipis de la Garrotxa, la construcció del túnel de Bracons i la creació d’una nova via Vic-Olot seria motiu suficient com perquè el MOPT accelerés la millora del seu tram de carretera. A Osona, la carretera seria bàsica, entre altres coses, per la projecció de les zones industrials de Manlleu i Torelló.

Comencen a fallar els compromisos

Al febrer passat, quan encara era conseller de Política Territorial, Joaquim Molins va anunciar a l’alcalde d’Olot el calendari previst per la nova carretera de Bracons. Per exemple, li va dir que les obres començarien el 1994 amb la construcció dels accessos del túnel per là banda d’Osona. Els accessos per la Garrotxa es farien el 1995 i la perforació del túnel, el 1997.

En altres paraules, que abans d’acabar el segle Osona i la Garrotxa estarien connectats per una nova carretera. Vuit mesos més tard, el nou conseller de Política Territorial, Josep Maria Cullell, ha deixat entreveure que el canvi de segle es farà amb tota la carretera per fer. I això és el que no accepten els alcaldes afectats, alguns dels quals ja havien definit des del primer moment la carretera Vic-Olot pel túnel de Bracons com el veritable Eix Transversal.

A banda dels compromisos de l’ex-conseller Molins davant l’alcalde d’Olot, altres càrrecs de la Generalitat també havien compromès a altres alcaldes que el tram osonenc de la carretera es començaria a construir aviat. Almenys això és el que tenien entès els alcaldes de Manlleu i Torelló, que ja veien coll avall una nova carretera per enllaçar les seves zones industrials amb la N-152, a l’altura de can Pantano.

De moment, però, ningú no ha confirmat que això pugui ser una realitat a curt termini. Els alcaldes afectats esperen que, amb les mobilitzacions que han reprès, també mobilitzin el conseller Cullell.

[Les obres van començar el 2003 i el túnel de Bracons es va inaugurar oficialment a l’abril de 2009]

LA PREGUNTA

Li sembla bé que Pedro Sánchez hagi decidit continuar?

En aquesta enquesta han votat 500 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't