La mort dissabte passat d’un veí de Torrelles de Llobregat a la Collada de Toses va representar la tercera víctima en accident de trànsit a Osona i el Ripollès en el que portem d’any. Tres pèrdues a les carreteres en els primers sis mesos del 2023. Xifres. Una manera objectiva per part de les institucions i els mitjans de comunicació de fer balanç i determinar si la sinistralitat puja o baixa en un període i lloc concret. Però també freda. Ja que darrere de cada mort –i també cada ferit de consideració– hi ha una història humana i una família i amics que ho pateixen.
Les xifres ens diuen que els accidents mortals s’han reduït a Osona, el Ripollès, el Moianès i el Lluçanès en l’arrencada del 2023 –el 2022 ja se’n comptabilitzaven set–, però en cap cas es pot parlar d’un balanç positiu. Aquesta lectura només es podria fer si consumida la primera meitat de l’any encara no s’hagués lamentat cap mort a les carreteres.
Un altre factor a remarcar en el balanç de sinistralitat del que portem de 2023 és que totes tres víctimes eren motoristes. El primer es va registrar el 30 de març a 2/4 d’1 del migdia, a la carretera GI-521, més coneguda com la Collada de Santigosa. Segons va informar el Servei Català de Trànsit, un veí de Figueres de 75 anys que circulava en moto va patir una topada frontal amb un cotxe.
Un mes després, el 2 de maig, es va haver de lamentar la primera víctima mortal de trànsit a Osona: de nou un motorista va perdre la vida després de patir una sortida al tram final de l’Eix Transversal, just abans de l’enllaç amb la C-17. Es tractava d’un home de 75 anys i veí d’Alcarràs.
Els accidents de trànsit que han tingut lloc a Osona i el Ripollès en aquest primer semestre de l’any confirmen algunes tendències detectades en els últims anys: d’una banda, i tal com alerten periòdicament des de Trànsit, el risc dels considerats col·lectius vulnerables a les carreteres, com són motoristes i ciclistes. L’any 2022 la meitat de les morts a les carreteres de les nostres comarques –quatre de vuit– formaven part d’aquest col·lectiu. D’altra banda, es fa evident que la millora en les carreteres redueix el risc de sinistralitat. De fet, la majoria d’accidents mortals en l’actualitat tenen lloc en carreteres secundàries.
Pel que fa al balanç d’accidents mortals a Catalunya, aquest juliol ja se n’havien hagut de lamentar 74. L’última va ser la conductora d’un vehicle que es va veure implicada en un xoc frontal a Alcover.
{{ comment.text }}