Els eterns anuncis sobre l’eixamplament de la carretera de la Gleva es converteixen finalment en realitat.
Construccions Deumal, l’empresa que executa les obres, hi ha començat a treballar aquest desembre, desbrossant i aplanant els laterals. El gruix de l’actuació s’iniciarà, amb tot, el dimarts 7 de gener, data d’arrencada d’una primera fase de quatre mesos en què ja s’expandirà l’asfalt de la BV-4608. Durant aquest període, no obstant això, els operaris avançaran les obres “des de fora”, sense que en principi hi hagi d’haver gaire afectacions de trànsit.
La fase que començarà després, prevista per al març o l’abril, sí que s’endevina més complicada, ja que l’enquitranat requerirà dies de talls de carretera i, així, “poder treballar d’una passada”. Marta Moreta (PSC), regidora d’Urbanisme de Manlleu, explica que aquest moment s’intentarà coordinar amb la posada en servei de la ronda Nord, per “donar alternatives als conductors” i que els vehicles disposin de tants accessos com sigui possible.
Tal com ha anat resseguint EL 9 NOU, les obres a la BV-4608 van a càrrec de la Diputació de Barcelona, titular de la via i qui invertirà 1,92 milions d’euros a eixamplar-la. “Una molt bona notícia per a Manlleu”, diu Moreta, “per aquesta carretera hi passen cada dia més de 8.000 vehicles. Hi ha hagut accidents i víctimes mortals i més ampla i ben pintada incrementarà la seguretat, tot i que les velocitats màximes seran les mateixes”.
Una de les singularitats del projecte és que a la corba de Can Bruguera es desdoblarà el ferm, amb l’objectiu que els plataners quedin al mig dels dos sentits, en una mena d’illa, i es puguin preservar.
Les obres també serviran per millorar la senyalització vertical, prohibir girs perillosos a l’esquerra i construir una rotonda uns metres més amunt del trencant cap a la Colònia Rossinyol.
Quan s’acabi l’eixamplament s’executarà el carril bici que també hi havia compromès, però l’itinerari no discorrerà en paral·lel a la calçada, sinó que s’arranjarà el Vora Ter des de La Piara fins a la Gleva. El projecte s’està acabant de tancar, però en principi serà amb paviment de sauló, enllumenat i una fesomia similar al que enllaça Sant Pere, Sant Vicenç i Torelló.
Moreta destaca que, sumant aquestes obres a les del Mas i la ronda Nord, o a la urbanització dels Rentants, “estem fent en dos anys el que no s’havia mogut a Manlleu en 20. Les obres sempre empipen, però hi guanyarem en accessos més endreçats, més segurs i amb menys risc d’accidents”.
Aglomerat, aquesta setmana, a la B-522
Continuen també en marxa les obres de construcció d’una rotonda a la recta entre Manlleu i Vic, a l’altura de Granollers de la Plana. L’actuació la porta a terme l’empresa Pasquina, SA, amb previsió d’acabar el primer semestre del 2025 i un pressupost d’1,1 milions d’euros. Aquests dies hi ha hagut cues derivades de pas alternatiu per feines d’aglomerat.

Màquines treballant a la ronda Nord
Els permisos per executar les voladures al que serà el tram del mig de la ronda Nord, on hi ha pedra, han endarrerit les obres, però el grup manlleuenc Castellot ha començat a treballar pels extrems. El vial, imprescindible per als polígons industrials i la futura zona de baixes emissions, ha d’estar acabat la primavera del 2025.
