L’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses està negociant amb el Ministeri de l’Interior la compra de la caserna de la Guàrdia Civil, però no es posen d’acord en el preu. L’alcalde, Ramon Roqué, ha explicat que tot estava molt avançat “però les expectatives del Ministeri són poc realistes amb la situació actual”. I és que els hi demanen 450.000 euros i, segons Roqué, “amb aquest preu la promoció de pisos que hi volem fer no seria viable”. L’alcalde es desplaçarà en breu a Madrid per fer una contraoferta “que faci viable el nostre projecte”. La compravenda de la caserna, actualment en molt mal estat i en desús, fa anys que es negocia.
Roqué explica que des del Ministeri de l’Interior sempre s’ha mostrat molta predisposició, però a la pràctica tot s’encalla quan es parla del preu. De tota manera l’alcalde es compromet a “treballar intensament per desencallar-ho, però amb un acord just”. L’any 2004, quan l’alcalde era Carles Bassaganya (ERC), la compravenda va estar a punt de tancar-se, però finalment tampoc es va arribar a un acord per la mateixa qüestió.
Roqué explica que es vol reformar l’edifici, “ja que el Ministeri no té cap intenció de fer-ho” tenint en compte que està en molt mal estat “amb degoters i filtracions”, i després fer-hi pisos de protecció oficial. El cost d’aquesta reforma podria girar entorn als 600.000 euros. El projecte preveu encabir-hi entre nou i deu pisos, “i en funció del cost de l’adquisició de l’immoble, els preus podrien ser més o menys assequibles” per tal de fer la promoció viable. Roqué no sap concretar un data de fi de les negociacions amb el Ministeri, perquè “tant pot anar molt ràpid com molt a poc a poc”.
La caserna de Sant Joan es va inaugurar el 1987 i es va construir sobre el solar que fins llavors havia ocupat l’antiga. L’Ajuntament havia comprat la finca l’any 1984 i la va cedir al Ministeri de l’Interior amb la condició que l’edifici fos destinat a destacament de la Guàrdia Civil. Amb el desplegament dels Mossos d’Esquadra, la caserna va ser oficialment suprimida, però des del 1998 fins al 2002 hi van viure els agents del Seprona.