El sol i el bon temps que hi ha previst aquest cap de setmana serà un aliat de particulars i administracions públiques a l’hora de fer repàs i quantificar a sobre del terreny els desperfectes ocasionats per la llevantada Glòria. De temporals de llevant n’hi ha diversos que han colpejat Osona i el Ripollès al llarg del temps, però en aquesta ocasió ha sorprès per la seva virulència en ple mes de gener. En alguns casos, com a la carretera que va del Brull a Collformic, caldran setmanes per tornar a restituir l’estat original de l’asfalt i els vorals i ara per ara tampoc se sap quan es podrà resoldre l’avaria que afecta la captació de l’Estació de Tractament d’Aigües Potables (ETAP) d’Osona Sud, que juntament amb el trencament de la canonada general a causa d’una esllavissada entre Seva i Centelles ha deixat sense subministrament una vintena de municipis més enllà de l’aigua que puguin obtenir a través dels seus propis pous. Tal com destacaven des del Consell Comarcal d’Osona, per poder intervenir primer cal que baixi el cabal del Ter després d’una crescuda que continua mantenint-lo a nivells molt superiors als habituals –hi ha imatges inèdites del seu pas per Ripoll, Torelló, Manlleu o Roda– i que dimecres al vespre va obligar l’Agència Catalana de l’Aigua a obrir comportes a l’embassament de Sau, una maniobra controvertida per si es va fer just quan tocava o massa tard.
La crescuda del cabal de la riera Major també va provocar algun ensurt aquest dijous al matí en zones habitades i properes al curs fluvial dels pobles de Vilanova de Sau, Sant Sadurní d’Osormort i Viladrau. El seu cas és extrapolable, però, a molts altres municipis, ja que fins i tot a Vic dimecres es van haver de desallotjar cinc masies properes al Gurri. Aconseguir desguassar l’aigua que inunda les vies del tren a la capital d’Osona i repassar l’estat de la línia ha de ser també una prioritat, ja que des de dimarts no hi ha transport ferroviari a partir de Vic –la connexió fins a Balenyà-Tona-Seva es fa per carretera i amb el Ripollès és inexistent–, i Renfe no ha ofert cap servei alternatiu als usuaris.
La realitat és, doncs, que d’incidències, amb major o menor afectació, n’hi ha hagut tantes com municipis. El dia més complicat en qüestió de mobilitat va ser dimecres, amb una desena de carreteres afectades. Quedarà per a la història la imatge de la C-153 tallada per inundació entre Vic i Roda, o diversos carrers de Folgueroles ben negats. Tampoc han estat menors les esllavissades: a banda de la del Brull, s’ha repetit la de la C-17z a Montesquiu –la tercera des del 2016– i n’hi ha hagut a la C-38 a Camprodon, l’Eix Transversal a Espinelves, la collada de Santigosa, l’eix Vic-Olot, la carretera de Muntanyola, la de Fussimanya, la de Bellmunt o la de Folgueroles a Vilanova de Sau.
Al Ripollès la majoria d’avisos van ser per neu, i durant bona part de la setmana han calgut cadenes per circular per la collada de Toses i la C-38 a Molló, igual que puntualment a la C-25, els túnels de Bracons i la C-153 de l’Esquirol a Cantonigròs.