El malbaratament d’aliments és un problema de dimensió important que preocupa empreses, administracions, bancs d’aliments i consumidors. Tal com promou l’Associació de Fabricants i Distribuïdors (AECOC), reduir aquest problema exigeix conscienciació, esforç i col·laboració per part de totes les baules de la cadena.
En aquest sentit, la cadena de supermercats Mercadona disposa des de fa anys d’una política de gestió de residus per reduir el malbaratament alimentari en tots els seus processos i la prevenció n’és l’eix central.
Sis objectius i les eines necessàries per fer-los realitat
Llençar productes és sempre “l’ultimíssim recurs”, expliquen fonts de la cadena de distribució. I una de les estratègies clau per no haver d’arribar a aquest punt passa per evitar que un producte pateixi danys o caduqui. La firma té sis objectius o estratègies basades en la prevenció.
Una d’elles és aprofitar tot el producte; és a dir, comprar tota la producció agrícola al productor per evitar que es quedin al camp les fruites, verdures o hortalisses menys atractives per a la venda. A partir d’aquí, la companyia posa en contacte els seus proveïdors perquè aquests productes puguin ser aprofitats en altres
processos. Seria el cas de la carn de l’especejament per a embotits o de la fruita per elaborar sucs o conserves.
Garantir la màxima frescor i vida útil al client. Per aconseguir aquest objectiu s’optimitza el processament dels productes perquè passin el mínim temps possible a la cadena de subministrament. Així, la logística està pensada perquè tant les botigues com els magatzems tinguin un servei diari des del proveïdor amb la finalitat de minimitzar el temps d’emmagatzematge. Les botigues, a més, reben producte diàriament, la qual cosa els permet gestionar millor els seus estocs. També es fa un control estricte de les dates de caducitat i s’ofereix al client un marge ampli perquè els productes que compra tinguin la màxima vida útil.
Evitar ruptures. Per exemple, sempre que és possible s’utilitzen les darreres innovacions en envasament per poder allargar la vida útil dels productes, la qual cosa en facilita el transport i l’emmagatzematge.
A això s’hi afegeix la formació del personal en mètodes de manipulació que garanteixen que el producte no perdi ni qualitat ni temps de vida durant la reposició a les botigues i als magatzems. Els productes no aptes per al consum s’envien a gestors autoritzats per al seu tractament com a abonament o alimentació animal.
La gestió de les comandes
Les eines informàtiques amb les quals es treballa també tenen un paper molt important a l’hora de gestionar les comandes que fan les botigues. Una aplicació recull les dades de venda de tots els dies en
funció de diversos paràmetres i preveu les vendes de l’endemà per tal que les comandes siguin el màxim d’ajustades “i no sobri res”, indiquen fonts de Mercadona. Al llarg del dia també s’ajusten els preus per donar sortida a productes frescos amb data de caducitat més propera.
Però, i si malgrat tota aquesta tasca de gestió hi ha productes que no surten de la botiga? Llavors és quan es posa en marxa el programa de donacions. Mercadona col·labora amb 157 entitats socials i organitzacions benèfiques a Catalunya. Entre elles hi ha els quatre bancs dels aliments, Creu Roja i el Banc de Productes No Alimentaris La Nau. Fonts de la cadena de distribució expliquen que els productes que no s’han venut “diàriament” s’entreguen a aquestes entitats.
Finalment, cal destacar la política de sempre preus baixos de la cadena. D’aquesta manera s’aconsegueixen comandes previsibles, es facilita la gestió d’estocs i s’evita que el client s’emporti a casa productes que no consumirà. A això s’hi afegeix una anàlisi continuada i una revisió de formats segons les necessitats del client amb l’objectiu que pugui consumir tot allò que s’emporta a casa. El personal de les botigues, a més, està format per informar als clients de les característiques del producte i les millors maneres de cuinar-lo o emmagatzemar-lo.
L’any passat va donar 4.779 tones de productes
A banda de les donacions d’excedents que es duen a terme per evitar el malbaratament, l’empresa efectua donacions a diverses entitats socials i organitzacions benèfiques d’arreu de Catalunya dins del seu Pla de Responsabilitat Social per tal d’ajudar les persones que més ho necessiten. L’any passat va fer donació d’un total de 4.779 tones de productes. Són aliments secs, frescos i també articles d’higiene personal. Aquests s’afegeixen als 5,3 milions de quilos donats durant el 2021, any en què es van incrementar un 77% les donacions a conseqüència de la pandèmia.
Mercadona ha anat ampliant progressivament el nombre de supermercats que fan donacions de productes no aptes per a la venda però sí per al consum, i des de fa més de dos anys hi participen totes les botigues que la cadena té a Catalunya, en total 250. Precisament, l’octubre passat la firma va fer una donació de 6.528 paquets de cereals (que equivalen a 3.264 quilos) a Creu Roja Catalunya.
Durant l’acte d’entrega, el president de Creu Roja Catalunya, Josep Quitet, va assenyalar que l’aliança empresarial entre Creu Roja i Mercadona “ve de lluny, reforçada especialment durant la pandèmia”. La donació s’engloba en el Pla Creu Roja Reacciona, que ha llançat l’entitat “davant la necessitat bàsica urgent de moltes llars en risc de vulnerabilitat que travessen grans dificultats” a causa de la incertesa econòmica derivada de la postpandèmia, la inflació o el context bèl·lic a Europa. Per la seva banda, el director de relacions externes de Mercadona a Catalunya, Bernat Morales, va destacar “la important tasca que està duent a terme” Creu Roja, així com la resta d’entitats socials i organitzacions benèfiques de Catalunya. Va dir que les donacions suposen per a la companyia “la satisfacció de dur a terme els nostres objectius de solidaritat i responsabilitat social per ajudar a pal·liar les demandes de les persones més necessitades”.
{{ comment.text }}