QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Macias situa l’inici del projecte de desdoblament parcial de l’R3 a la sortida de Vic aquest mateix any

El coordinador del Pla de Rodalies destaca que l’obra permetrà millorar “en capacitat i fiabilitat” la R3

El 16 de març de l’any passat, la Direcció General de Planificació Estratègica d’Adif va aprovar el projecte bàsic que dibuixava l’ampliació en 1,1 quilòmetres de la via 2, que actualment mor a escassos metres de l’estació de Vic en direcció a Barcelona. Després de 10 mesos superant diversos tràmits administratius, la maqueta del projecte de construcció es troba en fase de supervisió, l’últim pas perquè aquesta millora en la infraestructura pugui ser una realitat. Des de la coordinació del Pla de Rodalies, Pere Macias apunta que l’objectiu és “licitar i adjudicar aquest mateix any”.
Amb un cost aproximat de 10 milions d’euros, Macias remarca que es tracta d’una obra “de poca complexitat” –més enllà de l’ampliació del pont ja existent a sobre del Mèder–, però que ha de permetre millorar la connexió amb Barcelona “tant en capacitat com en eficiència”. En concret, l’actuació permetrà reduir el cantó –tecnicisme per determinar l’espai entre dos punts on no poden coincidir ni creuar-se dos trens– entre Vic i Sant Miquel de Balenyà en un 14%, i per tant “reduir el temps d’aturada dels trens a l’estació”, i disposar d’un recurs “per eixugar retards”. L’execució a curt termini d’aquesta duplicació parcial a la sortida de la capital d’Osona ha de complementar el desdoblament del tram Parets-La Garriga, una obra que ja ha arrencat en les seves fases inicials i que hauria de finalitzar abans del 2025. Amb aquestes dues intervencions, Macias preveu que es podria “posar un tren més per sentit i hora”, assolint un objectiu ara difícil de complir en l’R3: “Més trens i més fiables”.

El plànol de la duplicació de la via a la sortida sud de l’estació de Vic / Adif

Pel que fa al desdoblament del tram entre Vic i Centelles –previst en el Pla de Rodalies en el període 2026-2030–, Macias assegura que mentre s’executin les obres al Vallès “s’avançarà en els estudis informatius del tram osonenc”, però no creu que sigui possible iniciar les obres abans d’hora. “No és tant un problema de diners sinó d’afectacions”, tot recordant que en els propers anys s’hauran de fer talls entre Parets i la Garriga, “i no seria oportú debilitar més el servei en aquest període”. El Pla de Rodalies coordinat per Pere Macias “vol posar punt final als incompliments en Rodalies”. El guió per aconseguir-ho passa per “pautar molt bé el que creiem que podem fer en un temps determinat, i fer-ho”. En aquest sentit, el garrotxí lamenta que històricament s’han fet “previsions de molta voluntat” que han xocat amb la realitat de les tramitacions.

Macias va participar divendres passat en una reunió virtual de la Comissió tècnica pel desdoblament de l’R3, on van ser presents diversos alcaldes d’Osona, el Ripollès i el Vallès Oriental. També en formaven part entitats com la Plataforma per la Promoció del Transport Públic (PTP) o Perquè no ens fotin el tren. Des d’aquesta plataforma es remarca la importància que la classe política “faci front comú per avançar en el desdoblament”, però reclamen que més enllà de les grans obres també es posi solució als problemes quotidians que afecten els usuaris.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 85 persones.