A Manlleu hi ha 7.055 persones que es desplacen cada dia per dins de la ciutat fins al lloc on treballen o estudien. De totes elles, gairebé la meitat fan servir el cotxe. Amb l’objectiu de potenciar altres mitjans de transport, i sobretot una mobilitat més sostenible, alumnes de l’institut Antoni Pous i Argila van proposar construir un carril bici a l’avinguda de Roma, la principal artèria viària del municipi juntament amb el passeig de Sant Joan. L’Ajuntament el va materialitzar el setembre de l’any passat.
Des de llavors, els veïns de la zona on hi ha l’estanc Vila han de fer el tetris cada cop que entren i surten del garatge. El motiu és que en aquest tram s’hi mantenen els dos carrils de circulació per sentit malgrat haver restat l’amplada destinada al carril bici. Això implica que han perdut uns metres de marge imprescindibles per entrar i sortir dels pàrquings sense entorpir la resta de vehicles. “El nostre carrer és com una carretera, hi ha molt trànsit, inclosos tràilers, i els cotxes van de pressa”, explica Anna Vela. Fer l’exercici de plantar-se a la vorera de casa seva serveix per constatar el perill, però a més a més els veïns es queixen de botzinades i insults dels altres conductors: “Per estalviar-nos-ho, el que fem és aparcar el cotxe a fora, més lluny, i acabar d’arribar a casa caminant, però és injust tenint garatge i pagant un gual.” La situació s’agreuja en el cas de persones amb mobilitat reduïda, com la mare de Rosa Sanglas, que va en cadira de rodes i ara no la poden recollir a peu d’escala, o en dies especialment conflictius per la necessitat de descarregar la compra o reomplir els dipòsits de gasoil. Des de la botiga de roba Tot Home, Anna Estrada explica que la desaparició de places d’aparcament també els ha jugat en contra i “hem perdut clients que venien d’altres llocs, com ara Ripoll”.
Aquesta bateria de greuges fa que els veïns estiguin enfadats, però no pel carril bici, sinó amb la manera com s’ha resolt la circulació. “Tots estem a favor de promoure l’ús de la bicicleta o el patinet, però en cap moment se’ns va consultar sobre el projecte.” Ells mateixos han proposat a l’Ajuntament passar de dos a un carril de circulació per sentit i, així, recuperar els metres de marge en entrar i sortir dels aparcaments.
Segons el regidor d’Urbanisme, Enric Vilaregut (ERC), l’equip de govern entén perfectament el “malestar” veïnal, però la solució que plantegen no és viable, ja que en aquest tram d’avinguda hi ha una dotzena de girs a dreta i esquerra i després es formarien llargues cues. El que preveu el consistori és executar aquesta mesura, però un cop construïda una rotonda a la cruïlla que serveixi per redistribuir el trànsit. “Confiem executar-la aquest mateix 2022”, apunta Vilaregut, “tenen raó que hi ha un problema a l’hora de treure els cotxes, però la solució no és senzilla i anem d’urgència en urgència”.
Que hagin passat mesos des que van exposar la situació a l’Ajuntament i no s’hagi provat res, ni modificar temporalment el circuit dels semàfors, acaba de desesperar els veïns. “Ens vam prometre uns bots per reduir la velocitat i el mateix, encara els esperem”, conclou Vela.