La reducció del servei de transport públic a causa de la pandèmia havia de ser transitòria, però a hores d’ara el bus urbà de Vic encara no ha recuperat les freqüències de pas d’abans de l’arribada de la Covid-19. Les línies 7 i 8, cap a la zona esportiva o l’escola Guillem de Mont-rodon, continuen anul·lades i la resta operen a un 35% del que seria habitual. Això ha motivat queixes dels usuaris, que han fet evident el seu malestar a través de plataformes com la bústia ciutadana de l’Ajuntament. L’equip de govern, també conscient de la problemàtica, ha exigit al concessionari, Sagalés, tornar a augmentar la freqüència de pas dels autobusos -en el cas de les tres línies principals, recuperar els trajectes cada mitja hora-, però segons l’empresa l’actual volum de passatgers ho fa innecessari.
Des de l’any 2010, quan el servei va superar els 600.000 usuaris, és cert que les persones que utilitzen el bus urbà han caigut al voltant d’un 42%, però la regidora d’Urbanisme de l’Ajuntament de Vic, Fabiana Palmero (JxCat), apunta que ara mateix el problema rau en la desinformació: “Un cop acabat el confinament, els horaris no van tornar a la normalitat i tampoc es van comunicar els nous com tocaria. Això és un peix que es mossega la cua. Si la gent va a la parada pensant-se que passarà el bus i no ho fa, deixa de refiar-se’n i opta per un altre mitjà de transport”. Cansats d’insistir a Sagalés i que igualment no incrementin les freqüències, aquest estiu l’Ajuntament ha fet arribar un requeriment a l’empresa via burofax.
Els desacords entre el consistori i la concessionària, tot i això, ja venen d’abans de la pandèmia i s’emmarquen en un conveni que penja de la Generalitat i que l’equip de govern vol canviar des del mandat passat per un de propi, amb bases fixades directament des de l’administració municipal. Palmero apunta, en aquest sentit, que l’àrea d’urbanisme ja treballa en la redacció de les clàusules que el regirien.
La intenció es treure el servei a licitació d’aquí a un any i mig o dos anys. Seguint les directrius de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i la Generalitat, la voluntat és articular un sistema de bus urbà més modern, amb línies regulars que es puguin combinar amb servei a demanda mitjançant trucades i una aplicació mòbil per “evitar que, com passa ara, hi hagi autobusos que van buits i altres de molt plens”, detalla la regidora.
El 2019, hi van pujar 374.000 passatgers, menys que els anys anteriors
Mentre no arribi aquest moment, però, el que exigeix a Sagalés -amb qui es va prorrogar la concessió- és prestar un servei de qualitat, i “això també passa per assegurar que els vehicles estan en bones condicions”. Segons l’Ajuntament, dels actuals com a mínim n’hi ha dos que caldria retirar, motiu pel qual el consistori acaba de comprar un nou autobús híbrid per valor de 204.000 euros (sense IVA), adquisició que es vol repetir l’any que ve.
Sagalés, amb qui EL 9 NOU ha insistit per reunir-se al llarg de la setmana, s’ha excusat de no poder atendre les peticions del periòdic.
Segons dades de l’àrea d’Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Vic, el 2019 el servei de bus urbà va comptar amb 374.000 usuaris. Entre el 2014 i el 2017 n’havien estat 425.000, i l’any 2007, quan es van aplicar canvis per fomentar-ne l’ús i que la gent dels barris es pogués desplaçar fàcilment cap al centre, 637.000. Malgrat l’increment de línies i els intents d’augmentar els usuaris joves que el poguessin fer servir per anar als centres educatius i la zona esportiva, darrerament els passatgers han anat baixant. El servei, sense comptar les bonificacions en el preu dels bitllets, costa mig milió d’euros anuals a l’Ajuntament.