La Diputació de Barcelona ha posat en marxa una sèrie d’accions per dinamitzar i modernitzar els comerços rurals de 38 municipis de les comarques d’Osona, el Berguedà, el Bages, el Moianès, el Lluçanès i l’Anoia. La presentació de la iniciativa es va fer aquesta setmana a Montesquiu, un d’aquests pobles que s’hi han adherit i que actualment compta amb 11 comerços.
“El projecte pretén posar al centre la importància dels comerços en aquests municipis que tenen la funció de xarxa i són una part essencial del funcionament del municipi”, va destacar la diputada de Comerç i Consum de la Diputació de Barcelona, Olga Serra. “Amb aquestes accions volem evitar el tancament de més comerços rurals i que tots ells continuïn donant vida als municipis”, va afegir.
La iniciativa, que s’adreça a municipis de menys de 5.000 habitants, porta per nom “Comerç rural i essencial: innovador, sostenible i eficient” i compta amb un pressupost de 612.900 euros, dels quals un 80% provenen dels fons Next Generation (490.320 euros) i el 20% restant (122.580 euros) han estat aportats per la Diputació de Barcelona. Els objectius del programa són garantir l’aprovisionament de la població en els comerços rurals, avançar en la competitivitat, sostenibilitat i transformació digital dels establiments i transformar-los cap a una estructura més resilient que garanteixi la seva viabilitat.
Així, el projecte inclou actuacions com la instal·lació d’armaris multitemperatura per recollir comandes en espais públics; la instal·lació d’antenes wifi per facilitar l’accés a internet dels comerços; un espai de promoció i visibilització, denominat “Botigues del meu poble”; la creació d’una plataforma digital, anomenada “A prop i al teu abast”, per posar en contacte els comerços rurals i les petites empreses, o la senyalització direccional i identificativa dels comerços per millorar la visibilització i l’experiència de compra dels consumidors. També té en compte el foment de l’ús d’envasos reutilitzables per promoure pràctiques sostenibles, una campanya promocional conjunta entre tots els municipis, el repartiment de 430 carretons de compra amb seient per millorar la mobilitat i l’experiència de compra de les persones d’edat avançada i, per acabar, sessions informatives sobre l’ús de la tecnologia i l’economia circular com a estratègia de diferenciació.
Des de Montesquiu, l’alcalde, Carles Colomo, celebrava acollir la presentació i deia que “els municipis tenim un gran repte en matèria de comerç i val la pena que lluitem perquè el comerç local persisteixi en el temps”. El regidor de Comerç i Indústria del municipi, Lluís Ferrer, per la seva banda, detallava que com en molts altres municipis “els nostres comerciants són gent emprenedora i resistent que han sobreviscut”.
Les ajudes s’adrecen a tota mena de comerç i cada botiga pot decidir quines aplica i quines no en funció de les seves necessitats. Ferrer ho té clar: “Això no és un punt final, sinó l’inici d’uns recursos que s’han de continuar donant per ajudar el comerç de Montesquiu i de Catalunya”.