Seients massa encimbellats i un passadís massa estret per accedir-hi. Aquestes són les dues queixes vinculades als tres nous autobusos urbans de Vic que es repeteixen des de la seva entrada en funcionament ara fa quinze dies per part del col·lectiu que més els utilitza: la gent gran.
Més enllà d’un escrit a la bústia ciutadana de l’Ajuntament alertant d’aquesta situació, EL 9 NOU va comprovar dimarts in situ amb quines dificultats es trobaven els usuaris. La primera, la manca d’identificació en algunes de les rutes: el vehicle va arribar a la plaça Santa Clara sense identificador frontal, i va ser el conductor amb els dits de la mà qui va alertar els viatgers que es tractava de la línia 2.
A l’interior, per accedir a la primera línia de dos seients per banda s’havia de superar un graó força elevat. “Jo perquè encara vaig lleugera”, deixava anar una de les usuàries, tot indicant que les persones amb dificultat de moviment “els és complicat arribar als seients”.
Els llocs més accessibles s’ubicaven a la zona central del vehicle, amb quatre seients que de seguida van quedar plens. En aquesta ruta, i en dia de mercat, la presència d’una dona amb un carretó d’anar a comprar de seguida va emplenar l’espai, i es va convertir en un obstacle per als qui pujaven i volien anar a la zona del darrere de l’autobús. Una part posterior on, de nou, l’estretor del passadís i el graó per accedir als seients “no ens ho fa gens fàcil”, deixava anar una altra senyora, tot recordant la dificultat, fa uns dies, d’una usuària “amb una mica de sobrepès”.
La queixa per uns nous vehicles –l’ajuntament els ha llogat–, “poc pensats per a la gent gran”, s’afegeix a mancances que s’arrosseguen de fa temps: horaris poc cadenciats, dificultat per fer transbord a l’estació d’autobusos o un preu elevat –el bitllet senzill val 2,40 euros– són altres deficiències del servei.
Des de l’Ajuntament, la regidora de Mobilitat, Fabiana Palmero, apunta que a l’hora de fer la petició de lloguer dels nous vehicles “es va demanar que fossin accessibles”, i que si apareixen queixes “vetllarem què passa i com ho podem solucionar”. En aquest sentit, apunta que els vehicles que circulen per Vic estan limitats als 10,5 metres de llargada per un tema de mobilitat, “i els urbans totalment accessibles són els de 12”. Dit això, Palmero també anuncia que aquests dies s’ha fet un pas important en l’objectiu de recuperar la gestió municipal del servei, “amb l’aprovació del pla de coordinació”.
Això confirma que no hi ha “incompatibilitat entre línies urbanes i interurbanes” i permet avançar en la redacció del nou contracte, “una feina que haurà d’entomar el nou govern”. Palmero assegura que una de les voluntats de l’Ajuntament “seria doblar freqüències de pas”. I és que els viatgers també es lamenten d’això: “Per anar a un lloc amb autobús, hem de sortir una hora abans de casa”.