A partir de l’1 d’octubre entrarà en funcionament el nou sistema d’illa de vianants de Vic. Tal com explica el regidor de Mobilitat, Guillem Membrives (Junts), s’han substituït les càmeres que controlen l’accés d’aquestes zones de la ciutat i el canvi “implica que tota la base de matrícules no es pot posar al sistema nou”. “El canvi de hardware n’implica un de software”, concreta.
Per tot plegat, tots aquells residents que fins ara tenien vehicles acreditats per circular-hi han de tornar a inscriure’ls en el sistema nou. Tenen tot l’estiu.
La data límit és el 30 de setembre o el que és el mateix: a partir de l’1 d’octubre es multarà amb el nou sistema (i el vell no deixarà de fer-ho fins al 30 de setembre).
El regidor de Mobilitat insisteix que “les regles del joc són les mateixes”, és a dir, “continuen podent accedir a les illes de vianants els que fins ara ho feien”. Ara bé, el canvi al nou sistema permetrà endreçar una iniciativa que està en marxa des del 2014.
Precisament, des de llavors, el registre acumula més de 40.000 vehicles acreditats, en una ciutat de gairebé 50.000 habitants. Això no significa que aquests cotxes hi estiguin circulant. Alguns, per exemple, ja han estat donats de baixa o són directament al desguàs.
Membrives estima que els 5.000 casos potencials que hi ha a les illes de vianants de Vic puguin acreditar entre 20.000 i 25.000 vehicles, la meitat que hi ha actualment inscrits
“La permissivitat és la mateixa, però ho hem endreçat”, insisteix el regidor. El nou sistema conserva les mateixes categories: els cotxes autoritzats que poden accedir-hi sempre (residents o establiments comercials de la zona, per exemple), els que poden entrar-hi un dia (un accés que dona el resident) i els vehicles de càrrega i descàrrega.
A més d’aquestes, n’han afegit una de nova: l’accés causal, que té una durada de tres mesos. Tal com exemplifica el regidor és per aquells casos en què “la iaia s’ha trencat el fèmur i el fisioterapeuta ha d’entrar-hi cada dia”. “No s’està coartant l’accés de ningú que hi hagi d’anar a fer alguna cosa”, afegeix.
Sobre el procediment per acreditar els vehicles al nou sistema, el regidor de Mobilitat remarca que és un tràmit “simple i autogestionat”, que es pot fer des de la mateixa pàgina web de l’Ajuntament i sense necessitat de descarregar-se cap aplicació mòbil.
“Que el tràmit sigui fàcil ha estat la prioritat màxima”, insisteix Membrives. I ho exemplifica: “No cal que ningú escanegi res, es pot fer una foto des del mateix mòbil”. A més d’això, “és una declaració responsable”, és a dir, aquell que s’acredita ja pot circular per les illes mentre no s’hagi fet la comprovació. “És el mateix mecanisme que la declaració de la renda”, apunta.
Per acabar, Membrives recorda la raó de ser de les illes de vianants: “Són espais pacificats per la seva singularitat, història o perquè són llocs a preservar. Són com jardins on t’hi pots ficar, però no creuar-lo perquè sí”.