“Treballeu.” És el principal consell que la ninotaire Pilarin Bayés (Vic, 1941) pot donar als joves que es vulguin dedicar al món de la il·lustració i les arts plàstiques. I es posa d’exemple. “He sigut molt pencaire.” Encara ara, amb 85 anys i més de sis dècades de reconeguda trajectòria al darrere, “continuo dibuixant cada dia; i moltes hores”, confessava dijous passat en la darrere edició del Bassols Lab, organitzat per EL 9 NOU i Bassols Energia. La xerrada, titulada “Parlem d’il·lusió, de vocació i de deixar empremta”, va estar conduïda per Humbert Clotet i Enric Rubio, de RubioClotet.
“Cada matí, quan veig el paper en blanc, em continua fent il·lusió començar a dibuixar”, se sincerava la Pilarin. Una il·lusió que, per a ella, ha estat la clau de la seva perenne “vitalitat”. El secret de tot plegat? “Soc una dona que ha arribat a gran, molt gran, treballant en allò que li agrada. I això és una sort a la vida.” Per això ni s’ha plantejat de jubilar-se: “Que el nostre hobby sigui la nostra feina és un xurro.”

Bayés va recordar que va començar a dibuixar de ben petita, “em sortia de dins”. Per això es va animar a estudiar Belles Arts, a Barcelona, convertint-se en la primera dona de la família –d’una nissaga presidida per metges– a abordar estudis universitaris. El fet de ser dona no li ha suposat cap entrebanc durant la seva carrera, però sí un efecte col·lateral: “A les dones il·lustradores ens pagaven una mica menys que als homes”, va admetre. Bayés va reiterar el seu amor per la seva ciutat –“Vic ens marca molt, als de Vic; tenim una manera de fer i també un gran sentit del ridícul”– i pel país, Catalunya. Considerada una de les 100 dones més influents del país, la Pilarin es va mostrar “molt agraïda” pels múltiples reconeixements que ha anat rebent els últims anys, però sobretot per l’estima popular que desperta: “La gent és molt amable amb mi.” I aquesta “energia” que li transmet la gent és un altre dels seus motors vitals. “L’art no és imprescindible per a la vida, però sí necessari per fer-la més amable”, va cloure.