“El producte km 0 és un producte de qualitat però calen estratègies de màrqueting perquè funcioni millor.” Aquesta és la idea principal que va desenvolupar el professor de branding territorial de la UVic-UCC Jordi de San Eugenio en una de les conferències de la jornada “Gastronomia i producte: una oportunitat pel territori”. La jornada, dijous passat, s’emmarcava dins el III Congrés Català de la Cuina.
Al llarg del matí i a través de diverses xerrades i una taula rodona, es va debatre sobre temes d’àmbit gastronòmic com la promoció de productes de proximitat. De San Eugenio va defensar la necessitat de creació de marques de territori, en un context en què el boom de la gastronomia, propiciat per l’entrada de grans cuiners en la cadena del màrqueting, així com la preocupació creixent per la vida saludable han impulsat una revalorització del producte de proximitat. Va posar de manifest que sovint proximitat és sinònim de qualitat, i que cal que els territoris es posicionin basant-se en una identitat singular i competitiva, per una qüestió de captació de turistes però també per atraure talent i inversió. El professor va posar èmfasi en el fet que una marca no s’ha d’entendre en cap cas com un “codi de barres d’un espai per comercialitzar-lo indiscriminadament”, sinó que l’objectiu ha de ser sempre “impulsar la dinamització econòmica del territori amb l’horitzó final i únic de millorar la qualitat de vida de les persones que hi viuen”.
El matí va finalitzar amb una taula rodona sobre l’experiència en l’organització i dinamització de fires i mercats, amb la participació de Xavier Font, cap de l’Oficina Tècnica de Turisme de la Diputació de Barcelona; Toni Massanés, director de la Fundació Alícia; Anna Castillo, directora d’enoturisme de Bodegues Abadal, i Lluís Jubert, responsable del RecStreet Food. Font va defensar la importància del turisme sostenible, i va subratllar la bona valoració de la gastronomia de les comarques de Barcelona, amb una puntuació de 7,99. També va posar de manifest la demanda creixent de turisme gastronòmic, conscient que “encara queda molt camí per recórrer”.
{{ comment.text }}