Futbol
Hoquei
Motor
Poliesportiu

Xavi Lozano: “La música és el paradís perdut o allunyat”

Xavi Lozano és un músic especial, amb capacitat per treure sons d’instruments insòlits i quotidians, fet que l’ha ajudat a destacar en el món de la música i de l’espectacle. És capaç de treure composicions musicals complexes amb un maó, una cadira o, fins i tot, una crossa.


El 9 Nou
07/02/2016

– Com et va venir la idea de fer servir objectes quotidians com a instruments?

– Jo des de petit ja tocava instruments de vent. Des dels 13 anys he tocat sardanes i el Tible. Més o menys cap als anys 90 em vaig començar a interessar per les flautes de bambú, primer les de la Índia i Sud‐Amèrica i després les àrabs. Recordo que va haver‐hi un temps que el meu avi s’havia trencat el fèmur i anava amb crosses. Va ser llavors quan em vaig fixar en els forats que tenen les crosses per regular‐ne la llargada. Aquests forats confereixen a les crosses un aspecte de flautes. Tant s’assemblava a una flauta, que la vaig bufar a la manera obliqua dels àrabs i… Va sonar! Com si ho hagués fet tota la vida. Vaig tenir la sensació d’haver descobert alguna cosa útil per a mi i que l’havia de donar a conèixer.

– És complicat fer música amb aquests objectes?

– No és ni més ni menys complicat que amb “els altres”. El que pot ser complicat és escombrar amb un trombó o fer servir una flauta per seure… No pel fet de ser objectes quotidians, vol dir que siguin més difícils de tocar.

– Quines limitacions tenen? Es pot tocar qualsevol peça musical amb aquests particulars instruments?

– En principi si, però depèn de l’instrument i de la peça. Els meus instruments són equiparables als instruments tradicionals. S’hi pot tocar tot tipus de melodies estàndard, és a dir, gran part de la música de caràcter popular. A vegades és el propi instrument que et fa veure quines limitacions té, però en última instància i com diu un amic meu, “no és la fletxa, és l’indi!”.

– En què es diferencien aquests instruments dels convencionals?

– La música ha existit des que la humanitat és humana. La música és una necessitat. No hi ha civilització ni societat ni grup humà, gran o petit, que no s’hagi manifestat musicalment. Els instruments musicals estàndard són uns nou vinguts en la història. Per a fer música la gent sempre ha fet servir el que tenia a mà: eines, estris de cuina, etc. En aquest sentit, els meus instruments són molt tradicionals. Són fets amb el que tinc a mà. A l’escenari aporten una màgia extra, una part visual que fa que et costi creure que el que sents ve del que veus. A més, aporta una dimensió còmica que ens remet a la nostra pròpia curiositat pel món que ens envolta.

– Professionalment què t’ha suposat treballar a la televisió? I personalment?

– Amb la tele he pogut arribar a molta gent i m’han pagat per fer el que més m’agrada. A nivell personal m’ha donat més autoconfiança.

– Hi ha algun tub del qual no n’hagis pogut treure música bufant?

– Sí, els pebrots encara se’m resisteixen, són massa irregulars…

– Has treballat a programes com: “No me la puc treure del cap” o “L’Atrapasons” i actualment formes part dels grups “Bufa & Sons” o “Coetus”. A quin públic et dirigeixes? Quin és el teu preferit?

– Els meus espectacles van adreçats a tot tipus de públic. Crec que a tothom li pot interessar una vessant concreta: ja sigui per la música en si mateixa, la part visual, la comicitat, la filosofia de l‘aprofitament d’objectes i materials, etc. Jo sempre dic que m’adreço al nen que viu en l’adult, però també a l’adult que el nen serà. Els meus preferits són els adolescents, sense cap dubte.

– Ara que comencem l’any, quins projectes t’esperen el 2016? Per a quan una orquestra d’objectes quotidians?

– Amb el trio “Bufa & Sons”, amb en Guillem Aguilar (baix, mandola i pedals) i en Marc Vila (bateria, percussions i kalimba), ens esperen bastants concerts i un disc que ens autogestionarem. Ens cal perfilar un concert que fem en col∙laboració amb Dani Lleonart (“pulmón”, beatbox). Això de fer una orquestra amb objectes quotidians podria realment arribar algun dia. Aquest excentricisme musical s’estén ràpidament i sembla que està guanyant popularitat a tot arreu.

– Què és per a tu la música?

– La música és el paradís perdut o enyorat. Un “no lloc” on tot és perfecte. On no hi ha limitacions, on no cal donar explicacions, és amor i llibertat.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

En aquesta enquesta han votat 389 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't