EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Usuaris de l’R3 denuncien que el bus alternatiu per les obres duplica en alguns casos el temps de viatge

Demanen una opció raonable durant el tall pel desdoblament, que encara no té data

El 9 Nou
02/06/2023
Centelles

Les obres de desdoblament de l’R3 entre la Garriga i Parets del Vallès estaven previstes per aquest estiu. Tot i això, sembla ser que no arribaran fins a la tardor. Pel col·lectiu Perquè no ens fotin el tren, la notícia –llargament reivindicada– ha estat celebrada, però ara es respira cert malestar. “Ens preocupa molt la informació que tenim d’aquest tall”, lamentava dijous al matí David Viñolas, membre de l’entitat.

Tot i que n’hi ha poca i encara no s’ha donat a conèixer la data exacta d’inici de les obres, Renfe s’ha avançat i ha tret a licitació un contracte amb el servei alternatiu per carretera durant els treballs que farà Adif entre la Garriga i Parets. Es preveu que durin uns tres mesos. Amb aquest moviment, els usuaris de l’R3 han posat el crit al cel en veure els plecs de condicions d’aquest contracte.

Tal com explicava Daniel Pi, de Perquè no ens fotin el tren i l’associació de Promoció del Transport Públic (PTP), el concurs es configura en dos aspectes principals. Un servei d’autobús directe entre Vic i Barcelona, i un altre que sortirà de Centelles i s’aturarà a tots els municipis amb estacions fins a Parets. És a dir, passarà per Sant Martí de Centelles, Figaró, la Garriga, les Franqueses, Granollers-Canovelles fins a Parets. “És un itinerari molt complicat per fer amb autobús i les conseqüències d’això és que els nostres temps de viatge s’incrementen molt”, deia.

I per mostra, un botó. Tal com relatava Viñolas, “de Centelles a Barcelona ara tenim una hora i deu minuts aproximadament. Quan hi hagi el tall, amb les opcions que es demanen a concurs, es preveu que se superin les dues hores”. “És indigne que per fer el mateix viatge en època de talls pugui passar a ser el doble”, denunciava.

També critiquen que es reforcin els autobusos de Vic a Barcelona (i de Barcelona a Vic) quan ja hi ha una línia regular que connecta les dues ciutats: l’E12.

A més d’això, segons aquestes entitats, en la proposta de Renfe no es té en compte l’aprofitament d’algunes línies de bus existents que ajudarien a millorar el ventall de possibilitats, es liciten “paquets d’hores” però sense uns horaris a complir establerts, o no es clarifiquen quants autobusos corresponen a cada tren. En aquest darrer aspecte, Pi subratllava que “en determinades hores és molt fàcil que s’omplin”.
“El primer dia sense tren hem de tenir una alternativa raonable per poder fer els desplaçaments”, sentenciava.

Per tot plegat, demanen reformular l’enfocament que ha fet Renfe, tenint en compte aquestes queixes, i fan una proposta molt clara. Plantegen que en hora punta hi hagi serveis directes entre Centelles i Barcelona, i la Garriga i Barcelona. Si no és així, segons Pi, això perjudicaria el sud d’Osona i el nord del Vallès Oriental, ja que augmentarien el nombre de transbords per arribar al destí.

Per això, des de les entitats toquen el crostó a Renfe i Generalitat i els demanen que no es passin la pilota. “No volem ser víctimes d’una partida de ping-pong”, deia Pi, remarcant que l’operadora té “l’obligació de presentar un servei substitutiu suficient i que ofereixi un temps de recorregut raonable, mentre que el Departament té la responsabilitat dels transports terrestres interurbans”.

Des del Departament de Territori apunten que quan hi hagi una planificació real de les obres –encara no l’han rebut per part d’Adif– vetllaran perquè “el pla alternatiu de transport de l’operadora, Renfe, sigui l’adequat”. Precisament, aquest document ha de ser validat prèviament pel mateix Departament.
De fet, aquest tall depèn en gran part de la finalització de les obres del taller de manteniment provisional de Ripoll, que tot just aquesta setmana s’han licitat.

Des de les entitats reiteren que són conscients que el tall per les obres implicarà passar més temps al tren, però demanen una “alternativa raonable”. “Hi ha molta gent usuària del tren que el necessita i en depèn. No ens podem permetre trigar més de dues hores en anar i dues en tornar”, concloïa Montse Urán.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

En aquesta enquesta han votat 129 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't