La cadena de restaurants de menjar asiàtic Udon ha arrencat el 2023 amb una inauguració, aquesta mateixa setmana, a Puerto Rico. És la primera –i ràpida– concreció del pla d’expansió que marca la fita d’arribar a 100 restaurants l’any 2024. El 2022 va tancar amb 73 establiments, de manera que el pla apunta a una quinzena d’obertures de la cadena, que té la seu a la Garriga, cada any. Per a l’any 2023 es projecten aquestes 15 obertures que contribuirien a situar la facturació en 50 milions d’euros.
El restaurant obert a Puerto Rico suposa el tercer de la companyia al continent americà, després dels que va obrir el 2022 a la República Dominicana i Miami (Estats Units). Els propers passos en el camp internacional apunten a obertures als Estats Units, amb un segon restaurant a Miami, i un altre a Orlando.
La cadena, que opera amb establiments propis i franquiciats, també manté converses per a obertures a Portugal, país on és present amb un restaurant a Lisboa. També n’ha obert en diverses ciutats de l’Estat. “No es tracta de tenir només un restaurant a cada país on ens implantem. El nostre objectiu és desenvolupar la marca; volem créixer i tenir una presència important a cada país on entrem”, apunta Jordi Pascual, cofundador de la companyia.
El 2022, l’empresa va tancar l’exercici amb una facturació de 44 milions d’euros, un 33% més que el 2021, i un 8% més que el 2019, l’any prepandèmic que es pren com a referència per fer equiparacions entre exercicis. El creixement es produeix en un context de forta inflació que, per a Udon, no ha comportat minves ni en afluència ni en consum.
El pla d’expansió que executa la companyia es basa en tres línies principals: el creixement a l’estranger –amb el focus als Estats Units i l’Amèrica Llatina–; conservar el ritme d’obertures a l’Estat –hi ha projectades tres obertures a Madrid, Oviedo i Santander el primer trimestre–, i una aposta pel que la firma anomena canal viatger, amb un model com el de l’aeroport de Las Américas a la República Dominicana. A l’Estat, conjuntament amb Áreas opta a operar a l’aeroport de Madrid Barajas.
L’empresa preveu afrontar aquesta expansió amb la fórmula de la franquícia i els recursos propis, de manera que descarta, per ara, l’entrada de grups inversors, en una aposta diferent a la d’altres cadenes que s’han obert al capital risc.
{{ comment.text }}