Les línies d’autobús que faciliten l’accés de visitants a Santa Fe i Fontmartina, al Parc Natural del Montseny, han incrementat un 54% els usuaris durant l’octubre i el novembre respecte als mateixos mesos de 2022. En concret, les dues línies han portat 4.399 passatgers entre els 21 dies que ha funcionat la prova pilot que va començar el cap de setmana del 12 d’octubre i es va allargar fins al diumenge 10 de desembre. Durant la tardor, ja hi ha un increment del servei de bus amb més freqüències. En el cas de la línia de Fontmartina, passa de ser un servei a demanda a un de regular.
L’augment dels usuaris es relaciona amb la posada en marxa del punt d’acollida a la rotonda d’accés a l’espai protegit des de Sant Celoni, que ha estat actiu tots els dissabtes i diumenges i els dies festius entre setmana. Aquí s’ha obert un nou aparcament i s’ha reforçat la presència d’informadors que donen a conèixer l’opció de pujar amb autobús fins aquests dos indrets, especialment, a partir del moment que els aparcaments queden plens i, per tant, els visitants ja no poden estacionar de forma correcta.
En aquets 21 dies, han estacionat al nou aparcament uns 500 vehicles. La mitjana és de 40 vehicles per jornada assolint una punta d’una setantena en un dels dies. A banda, el punt d’acollida oferia activitats d’educació ambiental en aquest mateix espai amb un cost parcialment subvencionat per la Diputació.
El Parc Natural del Montseny fa una valoració positiva d’aquesta prova pilot. “Ha vingut per quedar-se”, certifica Xavier Navalón, director del Parc Natural, pensant en el període de tardor, el de més freqüentació de visitants al Montseny atrets per la presència de bolets, castanyes i el canvi de color de les fulles dels arbres.
Segons dades del Parc Natural, s’estima que la tardor de l’any passat unes 40.000 persones van passar per la vall de Santa Fe (de les 100.000 que hi van anar en tot l’any) i unes 20.000 per Collformic (de les 33.000 de tot l’any). En canvi, el director del Parc Natural no creu que aquest punt d’acollida serveixi per als dies amb neu de l’hivern, que també registren molta presència de visitants.
Navalón posa en valor la tasca feta pels informadors, que s’han reforçat en nombre. “No era una feina fàcil convèncer les famílies que arribaven per deixar el cotxe a baix i pujar amb el transport públic o quedar-se a fer les activitats que hi havia allà mateix”, ressalta en declaracions a EL 9 NOU. “S’ha d’anar creant consciència entre la gent”, indica. Tot i que s’ha aconseguit que hi hagués conductors que renunciessin a accedir als espais més freqüentats amb el seu vehicle, encara s’han produït algunes incidències lligades a estacionaments de vehicles a llocs prohibits. “No estem del tot satisfets. Hi ha marge de millora però sí que hi ha la sensació que tot ha estat més tranquil.”
El dispositiu d’acollida ha funcionat de forma coordinada amb els Mossos d’Esquadra i el Servei Català de Trànsit, que informava als plafons digitals de les carreteres que els aparcaments del Parc Natural estaven plens. “Ha funcionat perfectament”, explica Navalón.
La idea va sortir d’una iniciativa del grup de mobilitat del Parc Natural, on hi ha representants dels ajuntaments, dels Consells Comarcals, de les entitats del Parc i dels Agents Rurals a més de Mossos i del Servei Català de Trànsit. Està previst que es faci una valoració en la trobada que es farà al febrer. “Mirarem com ho podem millorar perquè encara tenim recorregut per fer-ho.”
Aparcaments
Per al 2024, el Parc Natural del Montseny preveu fer millores a l’aparcament públic que hi ha a Santa Fe. Amb fons europeus Next Generation, es farà una remodelació i s’hi instal·larà un sistema de control d’accés. La idea és que calgui fer una reserva prèvia de la plaça com es fa a Sant Miquel del Fai. “Ho voldríem tenir a punt per a la tardor però dependrà dels procediments administratius”, admet Navalón. També es valorarà fer-ho a altres aparcaments. “La subvenció és per Santa Fe però si els diners ens donen per més potser ho fem extensiu a altres aparcaments.”