L’Ajuntament de Granollers controlarà l’accés a la zona de baixes emissions (ZBE) que crearà al centre de la ciutat amb 12 noves càmeres amb lectors de matrícules que s’afegiran a les que s’han instal·lat recentment en diversos punts d’accés a l’illa de vianants i que també serviran per vetllar pel compliment de la normativa de la ZBE.
El ple de dimarts va fer l’aprovació inicial de l’ordenança i el reglament. L’ordenança va rebre els vots favorables del govern del PSC i de Junts, a l’oposició. ERC, Primàries i el PP es van abstenir, mentre que Vox hi va votar en contra. En el reglament, tot van ser vots favorables excepte Vox, que també va dir no.
La ZBE de Granollers inclourà tots els carrers que queden dins del perímetre establert pels carrers Torras i Bages, al nord; Girona, avinguda del Parc i avinguda Sant Esteve, a l’est; Foment i Prat de la Riba; al sud, i Roger de Flor, al costat oest.
L’àmbit inclou tota l’illa de vianants del centre –ja només hi poden accedir veïns i vehicles de servei o càrrega i descàrrega– i alguns carrers que són de prioritat invertida, és a dir, oberts al trànsit però amb prioritat per als vianants. També hi ha carrers que ara no tenen cap tipus de limitació com Sant Jaume, Navarra, Sant Josep, Alfons IV o Sant Josep de Calassanç.
Hi haurà 16 punts de senyalització als accessos de l’àmbit on no hi podran accedir els vehicles sense etiqueta ambiental excepte aquells que es puguin acollir a les exempcions o moratòries. Pel regidor de Mobilitat, Juan Manuel Segovia, les càmeres també permetran combatre “els molts incompliments dels horaris d’accés” que ara es donen a l’illa de vianants.
Límits ”conservadors”
Segovia va admetre que a l’hora de fixar els límits han estat “conservadors” perquè “la ZBE es pot ampliar però no es pot retallar”.
La ZBE implica restriccions d’accés i de circulació per millorar la qualitat de l’aire, pacificar el trànsit i millorar la salut de la ciutadania i la seva qualitat de vida. La previsió és que l’ordenança quedi aprovada de forma definitiva el primer semestre de l’any vinent. Segovia va afirmar que treballaran per aconseguir el màxim consens.
Núria Maynou, portaveu d’ERC, creu que “la regulació és poc ambiciosa i busca cobrir l’expedient i generar el mínim rebombori”. Va demanar mesures com “la millora de transport públic” o una “campanya activa” per promoure transports alternatius al cotxe.
Oriol Vila, de Junts, va demanar que també es busqui el màxim consens quan s’hagin de modificar “l’àmbit o les excepcions”, i va reclamar “un sistema d’avaluació de la qualitat de l’aire”.
Mònica Ribell, de Primàries, va demanar mesures per fer “corresponsable” la ciutadania. Va proposar la instal·lació de pantalles o d’una app que ofereixi dades meteorològiques i dels nivells de contaminants. El PP va alertar de l’impacte a persones amb rendes baixes.
Granollers seguirà el calendari de les ciutats de l’Arc Metropolità. Fins al maig de 2025, la ZBE només s’activarà en episodis de contaminació per diòxid de nitrogen. Segovia va recordar el greuge amb transport públic de la segona corona respecte a la primera, en servei i tarifes. “Pel mateix preu que vas de Montgat a Castelldefels, vas de Granollers a les Franqueses”, va recordar.
Mollet també ha aprovat l’ordenança en el darrer ple de l’any.
{{ comment.text }}