Els ajuntaments de Granollers i Mollet implantaran zones de baixes emissions als espais centrals de les dues ciutats a partir de l’1 de gener de l’any vinent. Durant al 2024, les limitacions d’accés als vehicles més contaminants -els que no tinguin etiqueta ambiental de la DGT- serà vigent només quan hi hagi episodis declarats de contaminació per diòxid de nitrogen (NO2). A partir del gener de 2025, les limitacions passaran a ser permanents. Les restriccions s’aplicaran de dilluns a divendres (excepte quan siguin festius) de 7 del matí a les 8 del vespre.
Les nou ciutats de l’Arc Metropolità, entre les quals hi ha Granollers i Mollet, han presentat aquest dimarts a Sabadell la seva proposta d’implantació de zones de baixes emissions que han estat treballant de forma conjunta en els darrers dos anys. Això inclou els elements centrals de l’ordenança que les regularà tot i que cada municipi hi podrà incloure especificitats pròpies.
D’aquesta manera, les ciutats aposten per aplicar uns mateixos criteris generals. “No podem marejar a la ciutadania”, ha dit l’alcaldessa de Sabadell i presidenta de l’Arc Metropolità, Marta Farrés.
La proposta preveu un seguit de moratòries per no perjudicar a la ciutadania i als autònoms i petites empreses. Per exemple, es permetrà l’accés als vehicles sense etiqueta ambiental dels veïns que visquin a dins de les zones de baixes emissions en el moment que els ajuntaments aprovin l’ordenança reguladora. No es permetrà, en canvi, en cas de nous empadronaments. També tindran moratòries els vehicles d’activitats professionals com furgonetes de repartiment, vehicles de persones de mobilitat reduïda, vehicles històrics o singulars.
També es preveuen autoritzacions temporals per a famílies amb baixos nivells de renda o per a vehicles de professionals autònoms a qui faltin menys de cinc anys per jubilar-se. “Volem complir però sense deixar a ningú endarrera”, ha dit Farrés.
Les nou ciutats també han pactat el calendari d’aplicació que, en el cas de Martorell i Vilafranca, anirà un any més tard perquè no arriben als 50.000 habitants. També les sancions -es començaran a aplicar a partir del maig de 2025- i l’import que tindran. “L’objectiu, però, no és sancionar, és millorar la qualitat de l’aire”, ha insistit Farrés.
En aquest sentit, els ajuntaments de l’Arc Metropolità destaquen la importància que hi hagi una avaluació de les mesures preses per veure si són útils o no per reduir la contaminació. Per això, han fet notar que els nivells de contaminació a les ciutats també estan condicionats per les carreteres que tenen al seu voltant. És el cas de Mollet amb la proximitat de l’AP-7 i la C-33 o de Granollers amb la C-17, AP-7 i C-60. “L’aire no té fronteres”, han coincidit a destacar Farrés i l’alcaldessa de Granollers, Alba Barnusell.
També han reclamat a les administracions superiors una aposta per potenciar el transport públic viari i ferroviari per donar alternatives a l’ús del vehicle privat.
Passos a fer a partir d’ara
L’Ajuntament de Granollers obrirà properament el procés d’audiència pública de la nova ordenança que regularà la zona de baixes emissions a la ciutat. A partir d’aquí, es portarà el text normatiu al ple, durant el primer trimestre de 2024, segons les previsions municipals. A banda, caldrà fer la instal·lació de càmeres de control als punts d’accés que ara no en tenen. En alguns punts, serviran les que s’estan instal·lant actualment.
Mollet ja ha fet el procés d’audiència pública de l’ordenança. També té pendent la instal·lació de les càmeres amb lectors de matrícules als punts d’accés.
Queixa amb una proposta de decret de la Generalitat
Els municipis de l’Arc Metropolità denuncien que el Govern està treballant en un decret de baixes emissions que seria homogeni i sense tenir en compte les particularitats del territori. L’alcaldessa de Sabadell i presidenta del col·lectiu, Marta Farrés, ha detallat que la Generalitat els ho ha traslladat en una reunió aquest dilluns, un fet que s’ha rebut amb sorpresa perquè no s’ha tingut en compte “la complexitat del país” ni la participació dels municipis.
De la mateixa manera, deixaria en paper mullat la inversió en temps i diners que els ajuntaments han fet en els darrers dos anys per definir les seves pròpies Zones de Baixes Emissions (ZBE). “La postura de l’ARC serà d’absolut rebuig perquè deixa de banda el món local”, ha assegurat.
{{ comment.text }}