Urbanisme impedeix a Figaró aprovar el pla general sense la C-17

L’Ajuntament de Figaró no podrà aprovar el primer Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) –fins ara el municipi es regula per unes antigues normes subsidiàries– sense els actuals traçats de la C-17 i de la línia del tren de Vic com pretenia.

El 9 Nou
19/01/2014

“Ens han dit que de cap manera ho podem fer així”, explica l’alcalde, Lluc V. Pelàez (CAF).

En l’aprovació inicial que es va fer l’any 2010, l’Ajuntament va planificar el desenvolupament urbà del municipi sense aquestes dues infraestructures que travessen el nucli urbà. Es va fer així perquè hi havia sobre la taula la proposta l’estudi informatiu del desdoblament de la línia de tren R3 a través d’un gran túnel i la idea de la Generalitat –encara amb el tripartit al govern català– de fer una variant amb túnels de la C-17 per eliminar l’actual viaducte sobre el riu Congost.

Amb la supressió de la C-17, l’Ajuntament va preveure la creació d’un eix verd al marge esquerre del riu Congost, on ara hi ha el viaducte que es va construir als anys vuitanta per fer el desdoblament de la carretera. “Es revaloritzava moltíssim aquest entorn”, assegura Pelàez.

Amb tot, la Generalitat sí que ha permès la inclusió de les reserves de sòl per a unes possibles variants d’aquestes dues infraestructures. “Són reserves de traç gruixut” perquè les dues infraestructures no estan projectades, recorda l’alcalde. En el cas del tren, s’ha previst a partir de l’alternativa recollida a l’estudi informatiu del desdoblament que els alcaldes de la Vall del Congost van pactar executar amb el Ministeri de Foment. Aquesta afecta la zona de les piscines per la construcció d’un gran viaducte amb l’estació que quedaria just a la boca sud del túnel per sota de la Cuspinera. Aquesta obra tindria afectació sobre una part d’aquesta instal·lació esportiva. En el cas de la C-17, s’han tingut en compte els estudis previs fets per la Generalitat.

El pla general preveu un creixement de fins a uns 1.500 habitants reals –uns 400 més que ara– per a l’any 2024 compactat a l’actual nucli urbà. El 2028, es podria arribar a més de 1.600. Aquest creixement es concentrarà als terrenys de Can Colomer, on es preveu construir 104 habitatges. La resta seria a través de plans de millora urbana en altres espais (sector nord, Ca l’Antic i Jacint Verdaguer) amb 114 habitatges més i polígons d’actuació urbanística (carrer Major, Font d’en Llanes i residència Congost) amb uns 90 més. També permetrà generar un nou espai per a equipaments al polígon La Cuspinera, que se cedirà a la Generalitat per a la construcció del nou parc de Bombers.

ACCEPTAR AL·LEGACIONS

El govern de la CAF, que té majoria absoluta, preveu portar l’aprovació provisional –la darrera que ha de fer l’Ajuntament– del nou planejament al ple aquestes properes setmanes. Actualment, estan estudiant la cinquantena d’al·legacions que han rebut el consistori. “En totes aquelles que tenen sentit, la resolució serà favorable”, assegura l’alcalde a EL 9 NOU, que recorda que la planificació del POUM es va fer d’acord amb els criteris marcats per l’Agenda 21 local i a través d’un procés de participació ciutadana. Per Pelàez, el document no ha de patir canvis perquè ha estat molt discutit i pactat amb Urbanisme.

LA PREGUNTA

Veu bé l’avançament electoral a Catalunya?

En aquesta enquesta han votat 859 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't