El projecte de desdoblament de la línia del Nord haurà d’esperar almenys un any més per començar a desenvolupar-se. Els pressupostos de l’Estat per a l’any 2011 tampoc inclouen cap gran partida que permeti iniciar la construcció de la segona via entre Montcada i Vic travessant tot el Vallès Oriental.
Segons les dades del projecte de pressupostos per a l’any que ve, a les quals ha tingut accés EL 9 NOU, el govern espanyol destinarà a la línia Barcelona-Puigcerdà 4,1 milions d’euros. Aquesta quantitat és inferior –2,5 milions menys– a la que es va pressupostar per a aquest 2010 i queda molt lluny de la inversió necessària per executar el desdoblament. A banda, també hi ha una partida de gairebé quatre milions per millorar el conjunt de la xarxa de rodalies de Barcelona. Els pressupostos estan en la fase d’esmenes però es descarta que hi hagi canvis significatius en aquestes partides. Per als anys 2012, 2013 i 2014 tampoc es concreten previsions d’inversions per iniciar el desdoblament.
El diputat del PSC al Congrés i primer secretari dels socialistes al Vallès Oriental, Román Ruiz, diu que la manca d’inversió queda condicionada pel retard en l’estudi d’impacte ambiental, “que no està acabat” per les complicacions aparegudes en el tram de Montcada. “Mentre no el tinguem no es podrà fer el projecte executiu, que és l’element necessari per poder iniciar la inversió”, reconeix Ruiz. Amb tot, recorda que el desdoblament de la línia ferroviària entre Montcada i Vic és “una de les prioritats” del govern espanyol, que preveu prioritzar les inversions en ferrocarril per davant de les inversions en carreteres. “La idea és no endarrerir-ho”, assegura Ruiz.
El desdoblament de la línia del Nord forma part del pla de rodalies pactat entre Estat i Generalitat. Per complir-lo, abans de 2016 s’haurà d’haver fet l’adjudicació de les obres de tot el tram entre Montcada i Vic. L’estudi informatiu es va presentar el setembre de 2008. El 2009, quan es va signar aquest document, es preveia que aquell mateix any quedaria enllestit el projecte executiu i que entre 2010 i 2011 es podrien adjudicar ja els primers trams.
Pere Macias, diputat de CiU al Congrés, denuncia que la millora de la línia de Vic és “un tema que tenen completament abandonat. El tràmit està molt verd”. “El projecte no arriba i això no és normal quan tens ganes de fer una obra. Més important que les inversions és disposar dels projectes, i no els tenim”, diu Macias, que lamenta que el govern del PSOE “només treballa per l’alta velocitat”. Segons les mateixes dades, dels 1.500 milions d’euros que es preveu invertir en ferrocarrils a Catalunya, dues terceres parts es destinaran a les línies d’alta velocitat.
{{ comment.text }}