QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La Generalitat suma la C-62 a les carreteres on habilitarà un tercer carril per evitar xocs frontals

En el que portem d’any hi han mort dues conductores, una veïna de Perafita i una de Prats

Ara fa quinze dies, la mort d’una veïna de Perafita de 52 anys en un dels revolts tancats de la C-62 reobria el debat sobre la seguretat a l’Eix del Lluçanès. Era el segon accident mortal de l’any a la via, ja que el 3 de febrer també havia perdut la vida al quilòmetre 21, en terme de Santa Maria de Merlès, una jove de Prats de només 22 anys.

L’Ajuntament de Prats va reaccionar l’endemà mateix del sinistre del 5 de juny demanant mesures urgents per millorar la que des de l’any 2013 s’ha convertit en la principal artèria viària del Lluçanès.

La mateixa preocupació la van traslladar aquest dimarts als representants de Territori a la Catalunya Central alcaldes, alcaldesses, regidors i regidores de les poblacions per on passa la C-62, incloent-hi el pradenc Jordi Bruch, que confia que s’hi materialitzin accions a curt termini.

El primer pas serà instal·lar a la carretera franges de les que mesuren el nombre de vehicles diaris i, així, tenir dades actualitzades de l’elevat volum de trànsit. Un compromís que en principi ja té data: el juliol, un cop inaugurada la variant de Sagàs.

En segon lloc es plantegen mesures de relatiu cost econòmic però amb potencial d’incrementar la seguretat, sobretot senyalització que alerti els conductors de punts detectats com a especialment conflictius, entre els quals el revolt de l’accident on va morir la veïna de Perafita, la zona de naus de Tarradellas a Olost, l’entrada nord de Prats o l’encreuament de Sant Cristòfol per anar en ambdós sentits de la riera de Merlès.

Segons Bruch, la intervenció es podria concretar en cartells lluminosos, marcatge de franges verticals i horitzontals a l’asfalt, o a repintar la línia de separació entre carrils perquè adquireixi rugositat i “alerti el conductor amb soroll o efectes en la direcció en cas d’envair el sentit contrari”.

L’alcalde hi afegeix que, sigui com sigui, s’ha d’actuar per prevenir accidents: “Mesures com aquestes es poden implementar ràpid, sense necessitat de grans inversions”. També insisteix que cal reparar el ferm en els trams on presenta deficiències.

Des de la Generalitat, fonts de Territori confirmen la voluntat d’intervenir a la C-62 aquest mateix 2025, implantant-hi les bandes sonores longitudinals que assenyala Bruch.

Una altra notícia important és que se sumarà l’Eix del Lluçanès a l’anomenat programa 2+1.

El sistema, d’inspiració sueca, incideix en els dos principals factors relacionats amb xocs frontals: avançaments inadequats i invasions del sentit contrari fruit de distraccions, indisposicions o altres causes que puguin explicar perdre el control d’un vehicle.

El que es fa és habilitar a la via tres carrils de circulació, amb el del mig alternant-se en un sentit i l’altre per habilitar trams d’avançament segurs. També es col·loca a la carretera un separador físic central.

A més a més de la C-62 –que suma ara al programa–, l’estratègia 2+1 està prevista de desplegar a 18 quilòmetres de la C-37 entre Manlleu i la Vall d’en Bas i a 1,7 quilòmetres de la C-25D, l’antiga carretera de Prats des de la sortida de la C-17 a Vic oest fins a enllaçar amb l’Eix Transversal.

Quant a un hipotètic desdoblament de l’Eix del Lluçanès, Bruch diu que “el vam posar sobre la taula, però amb pressupostos prorrogats sembla que de moment no hi ha marge per a obres de gran envergadura”.

El Servei Català de Trànsit també està valorant traslladar després de Sant Joan els seus nous carros radar a carreteres d’Osona i el Lluçanès. Que serà així es pot donar gairebé per fet, però s’està a l’espera de concretar les ubicacions exactes.

Bruch apunta que a l’Eix del Lluçanès ja és habitual veure-hi radars mòbils: “I és cert que és una carretera on es corre i que els radars poden prevenir-ho, però de moment hi percebem més una finalitat recaptadora que no pas una funció veritablement preventiva”.


Donen l’alta al segon conductor del xoc frontal del juny
Al xoc frontal del 5 de juny a la C-62, a més a més de la víctima mortal, també va resultar ferit de gravetat l’altre conductor, un home d’uns 68 anys. L’helicòpter medicalitzat del SEM va traslladar-lo en estat crític a l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona. A hores d’ara, i segons fonts del mateix centre hospitalari, ja se li ha donat l’alta.


La inauguració de la variant de Sagàs, al juliol
Sagàs La variant de Sagàs és l’última peça per completar la C-62. Després d’un any i mig d’obres, Territori preveu inaugurar-la aquest juliol. En total s’hi haurà invertit 9 milions d’euros. Els veïns i veïnes del poble continuaran passant per l’antiga carretera, però els conductors Vic-Berga circularan per un traçat més o menys paral·lel de 10 metres d’ample i vorals exteriors.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 194 persones.