EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Mas a la inauguració de l’Eix: “Quan decidim nosaltres i no Madrid, les coses funcionen millor”

El president de la Generalitat, Artur Mas, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, han inaugurat aquest divendres el desdoblament complet de l’Eix Transversal, convertit en una autovia de 153 quilòmetres.

El 9 Nou
04/01/2013

Mas ha celebrat que la C-25 es convertirà en una “gran aorta econòmica que travessa les comarques centrals de Catalunya” i que el Govern “espera molt de la rendibilitat econòmica, social i de creació de treball de la infraestructura”. El president ha insistit en la idea que les obres públiques tenen millor resultat quan es planifiquen i s’executen des de Catalunya i que l’Eix Transversal és un exemple d’això.

El desdoblament complet dels 153 quilòmetres de l’Eix Transversal (C-25) ha entrat aquest divendres en funcionament, mig any abans del previst inicialment. Les obres han consistit en desdoblar 142,8 quilòmetres de trams d’un sol carril, construir 2 quilòmetres nous d’autovia entre l’AP-7 i la N-II a Caldes de Malavella, i adequar tres trams que ja comptaven amb quatre carrils.

L’autovia C-25 funcionarà així amb un mínim de dos carrils per sentit en tot el seu traçat. El desdoblament de l’Eix Transversal ha comptat amb un pressupost de 752,4 milions d’euros i s’ha executat a través d’una concessió pública a Cedinsa, que també gestionarà i farà el manteniment de la infraestructura fins l’any 2040.

La Generalitat retornarà aquestes inversions a la concessionària a través del mètode del peatge a l’ombra, amb una xifra que s’estima entre 30 i 60 milions d’euros anuals, depenent dels vehicles que utilitzin la infraestructura. El Govern ha de pagar 12 euros per cada camió que travessi l’Eix Transversal i 9 per la resta de vehicles.

El primer projecte de la C-25 es va inaugurar el 1997, amb una sola via per sentit. Per millorar la seguretat i la mobilitat que oferia la infraestructura, la Generalitat va iniciar les obres de desdoblament de la carretera, que van començar entre 2008 i 2010, segons els trams.

A partir de gener de 2013, l’autovia funcionarà amb un mínim de dos carrils per sentit, però comptarà amb trams de tres carrils per sentit en les zones de més volum de trànsit, com al pas per Manresa o a la intersecció amb la C-17. En els trams de més pendent, com el coll de Ravell, s’habilitaran tres carrils de pujada i dos de baixada.

El projecte ha aprofitat la calçada de l’antiga C-25 i ha desdoblat la via per construir una autovia de dos carrils, que s’estendrà per 153 quilòmetres entre la plana de Lleida, la Catalunya Central i Girona. Entre 8.000 i 17.000 vehicles de mitjana utilitzen aquesta infraestructura diàriament, amb un percentatge d’entre el 20% i el 30% de vehicles pesants, segons el tram.

Uns 4.000 treballadors de Cedinsa han treballat en l’execució de l’obra, que inclou una cinquantena de viaductes, 14 túnels i 40 enllaços. La infraestructura s’integrarà també amb el paisatge a partir de diversos ‘ecoductes’, falsos túnels que uneixen els terrenys que la via ha separat per afavorir el pas de la fauna.

A més de la C-25, la concessionària Cedinsa, participada per Comsa Emte, Copisa, Copcisa, i FCC, també gestiona les autovies C-16 (Eix del Llobregat), C-35 (Maçanet-Platja d’Aro), i C-17 (Centelles-Vic-Ripoll).

El Govern estudia aplicar l’eurovinyeta

El Govern estudia aplicar l’eurovinyeta als camions de mercaderies provinents d’Europa que circulin per la C-25. Tot i que l’Estat no ha autoritzat encara a la Generalitat aquesta possibilitat, l’executiu català podria prendre igualment la decisió d’aplicar l’eurovinyeta, que reportarà uns ingressos d’uns 10 milions l’any.

En aquest sentit, Vila ha assegurat que l’eurovinyeta estarà en funcionament pels camions que utilitzin la C-25 de punta a punta durant el 2013, lligant amb el principi que “qui utilitza una infraestructura ha de pagar i qui contamina també ha de pagar”, en referència als vehicles de més tonatge.

Nota de premsa de la Generalitat

President Mas: “Quan decidim nosaltres i no Madrid, les coses funcionen millor”

· El cap del Govern ha presidit aquest migdia la posada en servei del desdoblament de l’Eix Transversal, entre Cervera i Caldes de Malavella

· Artur Mas subratlla que aquesta carretera és “l’exemple que es posen els diners on es pot estimular l’economia i l’ocupació”

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha ressaltat aquest migdia que la posada en servei avui del desdoblament de l’Eix Tranversal és “un bon exemple d’infraestructura on els diners s’hi han posat en allà on es pot estimular l’economia i l’ocupació” i una mostra que “quan hi ha possibilitats de decidir per nosaltres mateixos, quan tenim autonomia i autogovern, les coses poden funcionar millor; quan depenem de fora, en aquest cas de Madrid, les coses acostumen a anar més lentes o no anar-hi”.

El cap de l’Executiu ha fet aquestes declaracions en el decurs de l’acte central de la posada en servei del desdoblament de l’Eix Transversal, que ha presidit aquest migdia, al viaducte de sant Sadurní d’Osormort, acompanyat del conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. Prèviament, Artur Mas i la resta d’autoritats han visitat el Centre de Control i Conservació de Cedinsa, l’empresa encarregada de l’obra.

El president Mas ha recordat en el seu parlament que la idea de construir l’Eix Transversal prové de la Generalitat republicana, de la mà de Victoriano Muñoz Homs. “Ja hi havia una idea del que havia de ser Catalunya i finalment l’hem pogut efectuar”, ha afirmat el president, destacant que aquesta idea és “una Catalunya hiperconnectada, sense la radialitat dissenyada per Madrid”. I ha remarcat “carreteres com aquesta no s’haurien fet des de la mentalitat de Madrid de radialitat estricte, s’ha fet en base a una idea fonamentada en la capacitat de decisió pròpia del país”.

Artur Mas ha insistit en la seva intervenció que “l’Eix Transversal és una carretera de la qual esperem molt des del punt de vista de la dinamització econòmica i la vitalitat del territori”, i ha subratllat “amb ella donem un missatge clar i important en aquests moments i és que s’han de fer aquelles infraestructures a les quals se’ls hi pot treure rendiment econòmic, creixement i ocupació, i fins ara a l’Estat no s’ha fet així sempre”.

El cap de l’Executiu ha agraït en el seu discurs la tasca dels responsables de l’obra que han fet possible que “s’acabi 6 mesos abans del termini, ajustant-se al pressupost, i fent-ho bé, no només tècnicament sinó amb respecte al paisatge i al medi ambient”. “Això és una mostra que el país respira bé, que té aquesta agilitat interna que hem d’aprofitar”, ha manifestat el president, i ha afegit “l’experiència la tenim, la gent la tenim, i això és molt valuós, i hem de veure com entre tots plegats li podem treure rendiment a aquesta experiència i qualitat que té el país”.

Han acompanyat el president en aquest acte, l’exconseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder; el president de Cedinsa, Pedro Maqueda; l’alcalde de Puig-reig, Antoni Clement, i els delegats del Govern a la Catalunya central, Jordi Moltó; a Girona, Eudald Casadesús, i Lleida, Ramon Farré, entre altres autoritats.

De Cervera a Caldes de Malavella, unint 35 municipis

El desdoblament de l’Eix Transversal té més de 153 quilòmetres de longitud entre Cervera i Caldes de Malavella i uneix fins a 35 municipis. L’obra contribuirà a la millora del nivell de servei i de seguretat d’aquesta infraestructura viària, cabdal pel desenvolupament econòmic del territori. El desdoblament ha tingut un pressupost de 752,4 milions d’euros, finançats mitjançant una concessió d’obra pública adjudicada a Cedinsa, que inclou la gestió i el manteniment de l’Eix per un període de 33 anys.

LA PREGUNTA

Qui és favorit a les eleccions presidencials dels EUA?

En aquesta enquesta han votat 407 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't