EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

“Quan poses imatges a allò que aprens, ho entens tot molt més”

Els guanyadors del Concurs d’Idees d’EL 9 NOU parlen del seu mètode per ensenyar gramàtica.

El 9 Nou
17/01/2014

En qualsevol procés d’aprenentatge, poder associar a un concepte la seva representació gràfica ajuda a entendre’l “i queda per sempre”. Quan no se surt de l’abstracció, en canvi, el més probable és que s’acabi diluint. L’aprenentatge d’una llengua, i més en concret de la seva gramàtica, és un exemple paradigmàtic. “Acabes els estudis, la carrera universitària, i quan escrius és gràcies a una alfabetització funcional del que, en realitat, ben poc recordes de la seva teoria”, explica l’escriptora i periodista Mercè Company. I per fer la prova proposa sortir al carrer a preguntar a la gent què sap dels diftongs. Juntament amb Gisela Asensio, Ramon Moragrega, Vilma Masdevall i Josep Giralt, Company forma part de l’equip guanyador del segon Concurs d’Idees per a emprenedors convocat per EL 9 NOU, amb el projecte “La dinàmica cromàtica de la llengua”.

L’ensenya a partir d’assignar un color a cada categoria gramatical i, des d’aquesta base, jugar amb tons i combinacions per identificar els diferents plans d’una determinada estructura lingüística. “Com en El Petit Príncep [“dibuixa’m un xai”, en què l’acaba fent dins d’una serp], tenim una idea molt simple, molt complexa de concretar però amb un resultat molt fàcil d’aplicar”, diu Company. En el seu vessant més pedagògic, el repte és “explotar al màxim tot el que té d’intuïtiu i visual l’aprenentatge dels més petits”, apunta Josep Giralt. Moltes vegades, afegeix, “posar teoria a allò que ja tenen après acaba essent un pas enrere”. La idea, a més, és aconseguir un mètode per reforçar l’aprenentatge de qualsevol llengua “dirigit tant als més petits com a professionals o nouvinguts que vulguin aprofundir en el seu coneixement o entrar-hi en contacte per primera vegada”, diu Gisela Asensio. “No proposem ni canviar ni modificar res”, destaca Company, però sí oferir una eina que ajudi a entendre millor la llengua i, “per tant, a estimar-la més”.

En aquest projecte hi treballen des de fa 10 anys. L’explosió de les noves tecnologies ha facilitat, a més, el marc idoni per poder-lo presentar, ja que a banda del suport en paper també treballaran per a smartphones i tauletes, “amb un ampli espectre de productes que naixeran del projecte mare”, explica Ramon Moragrega. D’entrada, hi ha prevista l’edició d’un primer material físic i la versió per a mòbils, i també “dues aplicacions per a iPad”, adreçades preferentment a estudiants de Primària i Secundària. El més ambiciós serà el desenvolupament d’una pàgina web on es recollirà tot el banc de recursos vinculat al programa. Com a mètode d’aprenentatge integral no els consta que sigui comparable a res conegut, i per aquest motiu ho veuen com una eina “exportable i adaptable a qualsevol llengua, i que pot facilitar programes d’alfabetització”, assenyala Company.

El veredicte del premi, dotat amb 3.000 euros, es va fer públic el desembre passat. Ara s’està en la fase de contactes amb possibles socis per tirar endavant l’edició del material, “i les expectatives són bones”, diu Company. La intenció és que al llarg d’aquest any el projecte ja comenci a tenir forma. En paral·lel, també treballen en la creació d’una marca específica per donar-lo a conèixer. De moment, la referència continua essent “La dinàmica cromàtica de la llengua”. El més probable és que es mantingui com a genèric per al conjunt dels productes que n’aniran derivant, “i que cadascun tingui el seu propi distintiu”, diu Moragrega. Al marge de les cinc persones que lideren el projecte, i que puntualment ja havien col·laborat en anteriors ocasions, “tenim més gent al darrere que ens permetrà tirar endavant aquest nou repte”, asseguren.

Un equip transversal

Darrere els cinc noms que lideren “La dinàmica cromàtica de la llengua” hi ha dues iniciatives que tenen, també, trajectòries per separat en l’àmbit de la lingüística i les noves tecnologies, i que s’han acabat trobant en aquest projecte. Mercè Company i Gisela Asensio, de la Garriga, treballen juntes des de fa anys en l’Aula de les Lletres-Escola de les Arts Escrites, que entre altres coses ensenya, precisament, “l’ofici d’escriure”. Company, periodista i escriptora, també prové del camp de les belles arts “i és des d’aquí que pots trobar connexions entre llengua i imatge”, ja que “la lingüística estricta veu poca cosa més que els conceptes abstractes i el blanc sobre negre”. Asensio també ha treballat com a editora freelance. Josep Giralt, lingüista terrassenc, porta vuit anys vinculat a l’Aula de les Lletres i ha viscut en primera persona l’exploració de la dimensió “més artística i creativa de la llengua”. Per la seva banda, Ramon Moragrega i Vilma Masdevall, de Girona, són responsables de l’estudi Kalimba.cat, que treballa en propostes educatives en entorns digitals i ja té diversos productes al mercat, a banda d’oferir serveis de maquetació i disseny.

Un concurs per premiar noves propostes de negoci

Aquesta era la segona vegada que Premsa d’Osona, SA (Prosa), l’empresa editora d’EL 9 NOU, convocava el Concurs d’Idees de negoci. L’any passat, en la seva primera edició, el premi es va declarar desert. En aquesta ocasió es van presentar 11 propostes. El premi està dotat amb 3.000 euros i, d’acord amb les bases, si el projecte empresarial s’acaba executant, el seu autor hi pot participar accionarialment.

A través d’aquest concurs, es pretén l’impuls a noves activitats relacionades amb el món de la comunicació, vinculades als camps de la producció, venda, intermediació i comercialització de nous productes. El lliurament del premi es farà a finals d’aquest mes de gener, amb un acte a la seu d’EL 9 NOU de Vic.

LA PREGUNTA

Creu que Pedro Sánchez ha de dimitir?

Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't